Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 168 záznamů.  začátekpředchozí156 - 165další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Profesní mluva a slang hudebníků
NYKRÝNOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je analýza profesní mluvy hudebníků. Hlavní důraz je kladen na různé způsoby obohacování slovní zásoby této profesní mluvy. Ta se obohacuje přejímáním cizích slov, sémantickým tvořením lexikálních jednotek (metafory, metonymie) a tvořením nových slov. Proto je pozornost soustředěna i na slovotvornou strukturu lexikálních jednotek. Dále u slov sledujeme přítomnost, nebo nepřítomnost expresivního příznaku. Cílem práce je přiblížit slovník profesní mluvy hudebníků z hlediska lingvistického. Nedílnou součástí práce je výkladový slovník pojmů užívaných hudebníky při výkonu jejich práce. Práce obsahuje také rejstřík nejužívanějších pojmů pro lepší orientaci v textu
Slovní zásoba a anglicismy u dětí vyšších ročníků 2.st. ZŠ
URBÁNKOVÁ, Alena
Tato diplomová práce nahlíží na současný český jazyk z hlediska používání anglicismů u žáků osmých a devátých tříd II. stupně ZŠ. Zaměřuje se zejména na porozumění a použití některých hojně frekventovaných anglicismů. Práce obsahuje část teoretickou, která se obecně zabývá problematikou jazyka, obohacováním slovní zásoby a porovnává český jazyk s anglickým. Praktická část předkládá výsledky dotazníkového průzkumu, který byl proveden na čtyřech základních školách v České republice. Cílem výzkumu bylo zmapovat míru znalosti anglických výrazů mezi žáky osmých a devátých tříd základních škol. Dotazník se zabývá i postoji žáků k přejímání anglicismů do českého jazyka. Uvedeny jsou i příklady cvičení, jež se mohou používat při výuce cizích slov (hlavně anglicismů) v hodinách českého jazyka. Práce je zakončena shrnutím dosažených poznatků. Přílohy zahrnují plné znění dotazníku a cvičení zaměřené na anglicismy.
Úroveň slovní zásoby u žáků na začátku 1 tř. základní školy
VESELÁ, Lenka
Diplomová práce je zaměřena na zjištění úrovně slovní zásoby u žáků na začátku 1. ročníku základní školy. Nejprve vymezuje pojem řeč, význam řeči v životě člověka a vztah myšlení a řeči. Zabývá se vývojem řeči vzhledem k věku, otázkou školní zralosti, rozvojem řeči a jejím vyšetřováním. Pojednává o vyšetření a rozvoji slovní zásoby. Poukazuje na vliv sociálního prostředí na řeč. Pomocí Testu Jaroslava Jiráska zkoumá úroveň verbálního myšlení. Záznam popisu dějového obrázku dětmi a rozbor výsledků seznamuje s využíváním slovních druhů u žáků daného věku.
Studentský slang
HRUŠKOVÁ, Hana
Tématem bakalářské práce je analýza studentského slangu na pěti středních školách v Pelhřimově. Práce je rozdělena do dvou částí ? teoretické a praktické. V teoretické části se věnuji vývoji a struktuře národního jazyka a následně podávám stručnou charakteristiku slan-gu obecně a slangu studentského. V první části své práce se věnuji také tomu, jakými onoma-ziologickými postupy slangová pojmenování vznikají. V praktické části se zabývám získaným slangovým materiálem a jeho rozdělením z hlediska onomaziologického. Cílem práce je zachytit současný stav studentského slangu na pěti středních školách na Pelhřimovsku a jejich následné srovnání mezi sebou.
Význam kontextu ve výuce slovní zásoby.
TVARŮŽKOVÁ, Monika
Cílem této diplomové práce je posoudit výuku slovní zásoby na základní škole z hlediska dvou odlišných přístupů {--} prvního, kdy slovní zásoba je prezentována izolovaně a druhého, kdy se žáci sami jakýmkoli způsobem snaží odvodit význam neznámé slovní zásoby z kontextu. Formou dílčích úkolů se prověřuje schopnost žáků orientovat se v textu a pochopit z kontextu význam neznámých slov a slovních spojení. Ta zní někdy zcela jinak ve větě než samotná {--} vytržená z kontextu. Oproti mechanickému osvojování ze seznamu, vede odvozování významu z kontextu k lepšímu aktivnímu používání slov a frází v jednotlivých komunikativních situacích. Hlavní roli hrají znalosti a předchozí jazykové zkušenosti žáků i náročnost slovní zásoby jako takové. Prověřování a posuzování obou metod vychází z praktického experimentu. Každá z metod je použita ve výuce jedné ze dvou paralelních tříd. Závěrečné zjištění, který z přístupů se ukázal být efektivnějším, je založeno na výsledcích testů. Zkoumané jsou vždy dvě paralelní třídy ve dvou ročnících. Dalším cílem je tedy zjistit, zda při osvojování slovní zásoby hraje svou roli také věk žáků.
Cizí slova v mluvě mládeže
NOVOTNÁ, Alena
Diplomová práce zkoumá mluvu mládeže z hlediska používání cizích slov. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část charakterizuje stručně jazyk, slovo a slovní zásobu. Poté se věnuje obohacování slovní zásoby, zejména přejímání cizích slov. Praktická část vychází z rozboru výsledků jazykového dotazníku, který vyplňovali žáci sedmé a deváté třídy základní školy a studenti druhého a čtvrtého ročníku střední školy. Na základě analýzy dotazníků máme zjistit, zda mládež rozumí cizím slovům, zda je používá a zdá dává přednost cizím slovům, nebo jejich českým ekvivalentům. Dotazník obsahuje slova různého stáří, původu a z různých oborů.
Napodobování a soupeření (imitatio a aemulatio) ve slovníku Klementinském (1455)
Voleková, Kateřina
Článek se soustředí na dvě hlavní tendence literární tvorby středověku (imitatio a aemulatio) v latinsko-českém Slovníku klementinském z poloviny 15. století.
Internacionalizmy v nové slovní zásobě. Sborník příspěvků z konference
Tichá, Zdeňka ; Rangelova, Albena
Příspěvky týkající se internacionálních lexikálních jednotek ve slovanských jazycích.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 168 záznamů.   začátekpředchozí156 - 165další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.