Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv výchovy na schopnost resocializace mladých trestaných
Lišková, Barbora ; Cejp, Martin (vedoucí práce) ; Tomášek, Jan (oponent)
1. SHRNUTÍ Cílem této práce bylo poukázat na vliv výchovy na opakovanou trestnou činnost páchanou odsouzenými ve věku 18-26 let. Pro potřeby této práce jsem si vymezila trojí způsob výchovy, tedy výchovu ve funkční rodině, v nefunkční a ústavní výchovu. A vliv jednotlivých výchovných rámců jsem se pokusila ukázat pomocí výzkumu prováděného ve Věznici Horní Slavkov. V práci je vycházeno z několika teoretických rámců, které jen poukazují na závažnost zvoleného problému. Dále je jisté, že mladí trestaní patří do skupiny trestaných, kterou je možné nějakým způsobem ovlivnit, a proto je velmi důležité nepodcenit jejich přípravu na návrat do společnosti. Ze získaných výsledků je patrné, že každá zkoumaná skupina mladých trestaných má svá specifika, jež získala právě způsobem výchovy, jež se na ní podepsala. Protože tento způsob výchovy nelze nějak ovlivňovat, je důležité působit na mladé trestané ve výkonu trestu. Toto působení se ve věznicích děje pomocí programů zacházení, a proto bych ráda apelovala na to, aby tyto programy byly obzvláště u mladých trestaných vytvářeny individuálně a zahrnovaly vše potřebné. V poslední části práce se zabývám právě způsoby působení na odsouzené ve věku 18- 26 let. Nabízím několik variant, jež by měly zajistit, nebo alespoň zvýšit lepší znovuzačlenění mladých trestaných do...
Výchovné principy krátkodobých trestů odnětí svobody v současném českém vězeňství s ohledem možných dopadů na sociální a psychologický vývoj vězněného jedince
ŠINDELÍŘ, Petr
Tato diplomová práce se zabývá vlivem krátkodobých trestů odnětí svobody na sociální a psychologický vývoj uvězněného jedince ve výkonu trestu. Snaží se najít a definovat jevy, které mohou působit na osobnost jedince v zařízeních vězeňské služby. Samotná práce nejprve vymezuje odborné klíčové pojmy, které se vztahují k tématu peniterciár-ního prostředí. Jde konkrétně o takové pojmy, které jsou známé jen úzkému okruhu lidí (jde především o osoby, které se pohybují ve vězeňském prostředí). Konkrétně se jedná o pojmy jako výkon trestu, odsouzené osoby, programy zacházení, penitenciární pro-blematika nebo prizonizace. Popisuje také psychologické a sociální aspekty, se kterými se vězněné osoby setkávají při výkonu trestu odnětí svobody. Problematikou krátkodo-bých trestů se zabývá praktická část diplomové práce. Jako respondenty byli použiti jedinci, kteří byli odsouzeni k výkonu trestu odnětí svobody v trvání do jednoho roku. Informace jsou zpracovávány formou rozhovorů a dotazníkových záznamů (je možno napsat i případovou studii).
Šíře a limity uplatnění speciálního pedagoga (vychovatele) ve vězeňství
HRŮZOVÁ, Monika
Porevoluční období v Čechách sebou přineslo i humanizaci vězeňství a s ním nové pracovní pozice. V současnosti je obvyklé, že každá věznice má kromě příslušníků Vězeňské služby i občanské zaměstnance, kteří se starají o "převýchovu" odsouzených ve výkonu odnětí svobody a osob ve výkonu vazby. V bakalářské práci Šíře a limity uplatnění speciálního pedagoga (vychovatele) jsou jako cílová skupina zvoleni speciální pedagogové ve vybraných věznicích v České republice. Teoretická část práce shrnuje poznatky o českém vězeňství. První kapitola se zabývá českým vězeňstvím v obecné rovině. Zmiňuje, jak probíhal vývoj vězeňství po roce 1989, charakterizuje a rozděluje české věznice a zvlášť se zabývá vazebními věznicemi, rozebírá zacházení s vězni a jednotlivé programy zacházení, a věnuje se Vězeňské službě ČR, především pak pracovníkům, kteří přicházejí do úzkého kontaktu s vězni, tzn. výchovným pracovníkům a specialistům. Druhá kapitola se samostatně věnuje speciálnímu pedagogovi, jenž působíu Vězeňské služby České republiky. Zajímá se o to, jaké osobnostní a profesní předpoklady by měl mít speciální pedagog ve vězení. Dále se tato kapitola věnuje náplni práce speciálního pedagoga, možnostem vzdělávání v rámci Vězeňské služby ČR a podrobně analyzuje další faktory, které mohou ovlivňovat pracovní uplatnění speciálního pedagoga. Empirická část této bakalářské práce vychází z výzkumu, jenž byl koncipován jako kvalitativní sonda za pomoci polostrukturovaného rozhovoru se speciálními pedagogy ve vybraných věznicích v České republice. Rozhovory byly prováděny se šesti speciálními pedagogy ve dvou věznicích Věznice Příbram a Vazební věznice Liberec. Před samotnými rozhovory byla stanovena osnova, která obsahovala osm tematických okruhů úvodní otázku, která měla za úkol zjistit náplň práce, dále možnosti změn v celkové náplni práce, pohled na vzdělávání, možnosti uplatnění, materiální a technické podmínky, možnosti změn při realizaci programů zacházení, cíle a omezení speciálních pedagogů a administrativa a legislativa. Cílem práce byla komparace reálných možností působení speciálního pedagoga v českém vězeňství se současně platnými předpisy, které upravují pracovní náplň tohoto pedagogického pracovníka ve vězení. Dílčími cíly bylo zjistit, v čem speciální pedagogové spatřují omezení pro svou práci a jaké jsou jejich možnosti v rámci daného povolání ve vězení. Z odpovědí respondentů bylo zjištěno, že reálně vykonávaná činnost speciálních pedagogů koresponduje se současně platnými předpisy. Avšak z výzkumu vyplývá, že speciální pedagogové ve vězení vykonávají i činnosti nad rámec svých předepsaných povinností. Z výzkumu dále vyplývá, že největší limit pro výkon svého povolání spatřují speciální pedagogové v nadměrné administrativní činnosti. Většinou se považují spíše za úředníky, než za pedagogy. Dále jako limit označovali nedostatek pracovníků v přímé péči, přílišnou humanizaci vězeňství nebo patologické jevy vyskytující se ve vězení. Na druhou stranu mají pedagogové možnost osobního růstu díky různým kurzům a jiným formám vzdělávání, které zajišťuje Vězeňská služba ČR. Dále spatřují pozitivum v kreativitě svého povolání, jelikož si dle svého zaměření mohou volit aktivity, které budou v rámci programů zacházení s odsouzenými vykonávat. Tato bakalářská by měla přinést ucelený pohled na speciálního pedagoga v českém vězeňství a informuje o limitech a možnostech v tomto specifickém prostředí. Zároveň by mohla posloužit jako zdroj motivace absolventům speciální pedagogiky a příbuzných oborů k výkonu tohoto povolání.
Aktuální problémy ukládání a výkonu trestu domácího vězení v Českých Budějovicích
VOJTÍŠEK, Petr
Bakalářská práce na téma Aktuální problémy ukládání a výkonu trestu domácího vězení v Českých Budějovicích se zabývá, jak již z názvu vyplývá, problematikou trestu domácího vězení. Tento institut je účinný od 1. 1. 2010. Podmínkou jeho uložení je písemný slib pachatele, že se ve stanovené době bude zdržovat v obydlí na určené adrese. Díky tomuto druhu trestu by měly zůstat zachovány rodinné, ekonomické i ostatní vazby pachatele, neboť tento trest by neměl omezovat odsouzeného v jeho zaměstnání nebo povolání. V neposlední řadě by mohl ušetřit také stát náklady na provoz. Cílem předkládané práce bylo provést výzkumnou sondu do problematiky domácího vězení. Součástí bylo zjištění, jaké problémy doprovázejí ukládání a výkon trestu domácího vězení v Českých Budějovicích a jak případně zjištěné problémy řešit. Pro splnění stanoveného cíle této práce byly definovány dvě následující výzkumné otázky. První otázka je zaměřena na problémy doprovázející ukládání a výkon trestu domácího vězení v Českých Budějovicích. Na zjištěné problémy následně navazuje, jaká řešení zjištěných problémů navrhují zainteresovaní odborníci? Výzkum byl proveden formou kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat byla použita metoda dotazování, technika strukturovaného rozhovoru. Šetření bylo provedeno s deseti respondenty, kteří jsou nějakým způsobem zainteresovaní do problematiky domácího vězení v Českých Budějovicích. Co se týče výsledků k výzkumným otázkám, bylo šetřením zjištěno, že největší problém, se kterým se respondenti setkávají, je způsob kontroly. Většina respondentů nepovažuje namátkovou kontrolu probačním úředníkem za dostatečnou a obávají se maření výkonu trestu. Dalším zjištěným problémem je bydlení pachatelů trestné činnosti. Před uložením trestu domácího vězení musí být zjištěny probačním úředníkem okolnosti, které mají vliv na uložení trestu. Právě bydlení je ze zkušeností respondentů mnohdy problematické. Nejčastější takovéto případy jsou, když vlastník nemovitosti, ve které má pachatel vykonávat výkon trestu, s tímto nesouhlasí. Další zjištěný problém koresponduje také se způsobem kontroly. Jedná se o právní úpravu. Přesto, že v trestním řádu je uvedeno, že kontrolu výkonu trestu domácího vězení zajišťuje Probační a mediační služba ve spolupráci s provozovatelem elektronického kontrolního systému, elektronické monitorování doposud není v provozu. Na zjištěné problémy navazuje v bakalářské práci efektivní řešení sloužící k odstranění nebo zmírnění zjištěných problémů. Z pochopitelných důvodů je nutná motivace pachatele a jeho vůle trest vykonat. Na problém právní úpravy existuje možnost reagovat změnou zákona. Zavedením jasných a zároveň dostupných prostředků. V případě způsobu kontroly by nepochybně prospělo zavedení elektronického monitorovacího zařízení. Toto řešení doporučují jednak účastníci výzkumu v rámci této bakalářské práce i odborníci zabývající se problematikou trestu domácího vězení v odborné literatuře. Vybízí se i možnost ukládání trestu domácího vězení v určitých případech místo vazby. Již zkušenosti ze zahraničí poukazují, že vazba formou domácího vězení nemusí být špatná volba. Vzhledem k tomu, že vazba je podle mnohých přísnější než samotný trest odnětí svobody, mohlo by domácí vězení v odůvodněných případech pomoci zajistit období před pravomocným rozhodnutím. Předpokládám, že předkládaná práce přiblíží institut trestu domácího vězení, seznámí čtenáře s jak pozitivními tak hlavně negativními stránkami daného institutu a nabídne možná řešení, jak problémy efektivně vyřešit. Dalším předpokladem je možnost sloužit jako studijní materiál pro rozšíření povědomí a obzoru o trestu domácího vězení i jako zpětná vazba pro zainteresované osoby.
Aktuální problémy českého vězeňství
MARKOVÁ, Jana
Tato práce řeší problémy v dnešním vězeňství. Zabývá se zaměstnáváním vězňů, bezpečností věznic, ubytovací kapacitou. Dále také shrnuje historii českého vězeňství a současný stav vězeňství evropské unie. V praktické části je popsán cíl práce. Cílem této práce nebyl jen zmapovat problémy českého vězeňství, ale také zjistit jaký náhled na to mají pracovníci vězeňské služby.
Poradna drogové prevence ve Vazební věznici České Budějovice
ŠPÍRKOVÁ, Martina
Práce se zabývá činností poradny drogové prevence ve Vazební věznici České Budějovice. Teoretická část mapuje současnou drogovou problematikou ve společnosti, dnešní české vězeňství a aktuální drogovou problematiku ve věznicích. Výzkumná část je zaměřena na přímé prozkoumání činnosti poradny drogové prevence ve Vazební věznici České Budějovice a na objasnění očekávání vězeňské klientely vůči této poradně. V kvalitativním výzkumu bylo realizováno patnáct polostrukturovaných rozhovorů s osobami, které byly nebo jsou ve vazbě či výkonu trestu odnětí svobody. Tyto osoby vyjadřovaly svůj názor a postoj k činnosti poradny drogové prevence, popisovaly svá očekávání od této poradny a to, jak byla naplněna. Informace získané z rozhovorů byly komparovány s údaji uváděnými v odborné literatuře. V závěru práce jsou navržena některá doporučení ke zlepšení činnosti poradny drogové prevence ve Vazební věznici České Budějovice, aplikovatelná případně i na další poradny tohoto typu zřizované Vězeňskou službou České republiky.
VZDĚLÁVÁNÍ OSOB VE VÝKONU TRESTU ODNĚTÍ SVOBODY VE VAZEBNÍ VĚZNICI ČESKÉ BUDĚJOVICE
ČERVINKOVÁ, Lucie
Práce se zabývá vzděláváním osob ve výkonu trestu odnětí svobody ve Vazební věznici České Budějovice. Teoretická část obsahuje význam vzdělávání pro tyto osoby a pro celou společnost, dále také jaký je současný systém vzdělávání určený pro tyto osoby v České republice a jak se podílejí jednotlivé penitenciární profese na celém procesu vzdělávání těchto osob a celkově na zkvalitňování úrovně pobytu ve vězení. Praktická část je zaměřena na přímé prozkoumání vzdělávací nabídky ve Vazební věznici České Budějovice. Bylo využito patnácti narativních rozhovorů s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody. Tyto osoby vypovídaly o svém životě, nejvíce pak se zaměřily na získané vzdělání, jejich vztah k této oblasti, jestli by ocenili pestřejší nabídku vzdělávání při jejich výkonu trestu a také jak vidí svou budoucnost ve spojitosti se vzděláním. Tyto rozhovory byly porovnány s teoretickými poznatky a v závěru jsem stanovila hypotetická doporučení z oblasti vzdělávání vězňů pro Vězeňskou službu České republiky.
Pedagog volného času ve Vězeňské službě ČR
JEŘÁBKOVÁ, Ivana
Práce pojednává o vězeňství, vězeňských systémech v různých zemích a základních penitenciárních profesích (dozorce, psycholog, lékař, duchovní, sociální pracovník a různí pedagogičtí pracovníci). Hlavní část se věnuje profesi pedagoga volného času ve Vězeňské službě České republiky, jeho kvalifikaci, vymezením jeho práce a příklady možného trávení volného času vězňů v jednotlivých věznicích.
Možnosti osob, propuštěných z výkonu trestu odnětí svobody, nalézt a udržet si práci a jejich šance na úspěšný návrat do společnosti.
KOPAČKOVÁ, Bohumila
Problematika adaptace, osob propuštěných z výkonu trestu odnětí svobody, na život na svobodě je komplikovaná záležitost. Znovunabytí, či dokonce zcela nové osvojení si nových životních návyků, dovedností a činností je složitý a dlouhodobý proces, při kterém se odsouzený a čerstvě propuštěný setkává z mnoha rizikovými momenty a hrozí mu opětovné selhání. Práce je zaměřena na zmapování rozsahu a dostupnosti služeb poskytovaných osobám propuštěných z výkonu trestu odnětí svobody. Především bych se chtěla zaměřit na zjištění stupně kvalifikace, pracovních zkušeností, dovedností, návyků a pracovní motivace propuštěných osob v reintegračním procesu po propuštění. A s tím související možnosti při získávání pracovního zařazení. Výzkum, byl proveden dotazníkovým šetřením mezi odsouzenými ve výkonu trestu odnětí svobody, kteří byli krátkou dobu před propuštěním z VTOS maximálně 6 měsíců a u osob těsně po propuštění z VTOS. Výzkum probíhal, v období od února do června 2010. Výsledky výzkumu ukazují, které faktory a jak mohou ohrozit proces resocializace osob propuštěných z VTOS. V praxi se může tato bakalářská práce využít jako nástin pro prevenci problémů právě v oblasti recidivy. Doplnit lze celou řadu domácích studií, které se touto problematikou zabývají a stavějí, především na zkoumání kriminálních statistik. Nabízí se subjektivní pohled na hodnocení životní situace a rizik recidivy ze strany samotných odsouzených. Domnívám se, že cíl práce, kterým bylo zmapování rozsahu a dostupnosti služeb poskytovaných osobám propuštěným z VTOS a s tím související jejich možnosti při uplatnění na trhu práce, byl naplněn a podařilo se mi zpracovat dané téma formou, kterou jsem si vytyčila.
Charitativní projekt Vězeňská korespondence
STACHOVÁ, Zdislava
Studie si kladla za cíl zmapovat projekt Vězeňská korespondence prostřednictvím dobrovolných pracovníků, kteří se tomuto projektu věnují. Projekt byl analyzován metodou individuálních rozhovorů. Směřoval k odhalení možných obav dobrovolných pracovníků z hrozících rizik, dále se zaměřoval na vězně s cílem vypátrat, jak vypadá jejich rodinné zázemí. Během dotazování byla rovněž prohovořena otázka zapojení penitenciárních psychologů do tohoto projektu. Výzkumu se zúčastnilo 6 dobrovolnic, které jsou zařazené v projektu Vězeňská korespondence při Diecézní charitě v Českých Budějovicích. Pro komplexní pohled byl uskutečněn ještě jeden rozhovor s koordinátorkou tohoto specifického projektu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.