|
Determinace kostýmem v žité a inscenované realitě
Černíková, Marie ; TICHÝ, Zdeněk (vedoucí práce) ; PREKOVÁ, Jana (oponent)
Disertační práce se zabývá podobami kostýmu mimo divadlo. Reflektuji v ní západní společnost na počátku 2.dekády 21. století jako teatralizovanou realitu a pojednávám úlohu masmédií ve vztahu k divákovi a proměny diváka. ZAbývám se vizuálními schématy používanými v masmédiích a tím, jakým způsobem se promítají v sebeprezentaci konzumentů.
|
|
Garcia Lorca: "Mariana Pinedová" - komplexní kostýmní řešení
Kristiánová, Lenka ; PÁTÁ, Agnieszka (vedoucí práce) ; ZBOŘILOVÁ, Jana (oponent)
Tématem mé diplomové práce je hra Mariana Pinedová, kterou napsal F. G. Lorca, nejvýznamnější španělský dramatik a básník 20. století. Má práce je rozdělena na dvě hlavní části.
V první teoreticko-historické části je stručně představen život autora a prostředí, které silně ovlivnilo jeho tvorbu a jeho motivace k napsání dramatických děl. V této části je také stručně shrnuto historicko-politické zázemí v souvislosti s přímým vlivem na jeho tvorbu. Dále zde chci nastínit situaci, která se stala podkladem pro dějový vývoj hlavní postavy celého díla, historickou postavu Mariany Pinedové a její osud, ne příliš odlišný od osudu samotného autora.
Druhá část mé práce se zaměřila na odhalení a popsání psychologické stránky jednotlivých dramatických postav v rámci zasazení do děje, jejich motivaci, rozbor jmen a uvedených symbolů. Stručně zde nastiňuji dějovou linku dramatu a rozbor některých situací a jejich následků. Následně přicházím k vlastní koncepci barev, tvarů, návrhů kostýmů i atmosféry dramatické hry. Na závěr mé diplomové práce přikládám varianty obrazových návrhů kostýmového řešení, jeho vývoj v dějové lince, jeho proměny a chci upozornit na důležitost a nezbytnost kostýmů v celkovém vyznění hry na diváka.
|
| |
|
Leoš Janáček: "Z mrtvého domu - komplexní scénografický projekt
Gsöllhoferová, Tereza ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; ZBOŘILOVÁ, Jana (oponent)
Cílem této práce je vytvořit ucelenou scénografickou koncepci včetně kostýmních návrhů k opeře "Z mrtvého domu" - poslední opeře českého hudebního skladatele přelomu 19. a 20. století Leoše Janáčka.
Mimo vlastního výtvarného projektu se práce zabývá osobností Leoše Janáčka a jeho další tvorbou, problematikou odnětí svobody, prostředím ruských vězení a stručným rozborem slavných uvedení opery "Z mrtvého domu". Toto předchozí studium spolu s inspiračními zdroji z výtvarného umění a beletrie ovlivnily tvorbu mého vlastního scénografického řešení.
Vzniklá koncepce by měla umožnit inscenovat operu "Z mrtvého domu" moderním nepopisným způsobem a současně brát zřetel na historické reálie a ctít původní skladatelovu ideu.
|
|
Vévodkyně z Amalfi autora J. Webster
Bailey, Jennifer Margaret ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Má závěrečná práce mezinárodního magisterského programu DAMU pojednává o vizuální interpretaci jakobínské hry Vévodkyně z Amalfi autora Johna Webstera. Práce popisuje politický a společenský kontext 16. století, mé myšlenkové postupy zahrnující inspirace, scénář a psychologický význam mého využití minimalistické scény a závěrem můj osobní rozvoj na DAMU.
|
|
Proměna kostýmu od konvence k experimentu
Nguyenová, Ha Thanh ; KRÁLOVÁ, Andrea (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
Ve své magisterské diplomové práci se zabývám tématem odklonu kostýmu od základní funkce habitus. Zmiňuji historické epochy a zlomy, které posunuly hranice kostýmního výtvarnictví dál a předurčily tak vývoj směrů, kterými se kostým může dále odebírat. Poukazuji na jeho úlohu v akční scénografii. Ke všem kategoriím uvádím příklady tvorby výtvarníků, kteří v tomto oboru pracovali. Dále velkou pozornost věnuji kapitole o inovativních materiálech a technologiích, které mohou být pro kostýmní tvorbu přínosné. V praktické části se odkazuji na magisterský projekt, hru Pěnu dní (Boris Vian) a její realizaci. V neposlední řadě uvádím některé vlastní projekty v rámci tanečních představení a v nich použité zajímavé principy technologického řešení kostýmů.
|
|
G. Puccini Turandot
Lituhayu, Cahaya ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Celý proces Giacoma Pucciniho opery Turandot v rámci záverečné práce na DAMU které zahrnuje analýzu hry , studie postav, výkonnostní odkazy , proces návrhu a výsledek modelářství a fotografií . Osobní názor studentky na to, jak příběh ovlivnil prostor.
|
| |
|
Eugene O´Neill: Anna Christie - komplexní scénografický projekt a osobní rozbor hry
Forstová, Anna ; DAVID, Milan (vedoucí práce) ; DUŠEK, Jan (oponent)
V teoretické části své diplomové práce se věnuji tvorbě amerického dramatika, Eugena O'Neilla, konkrétně pak jeho hře Anna Christie.
Na základě dramatického textu jsem se pokusila o vlastní psychologický vhled do příběhu i o analýzu charakterů hlavních hrdinů hry. Předkládám vlastní rozbor díla, atmosféry doby a předobrazů jednotlivých postav i míst kde se příběh odehrává. Snažím se postihnout poetičnost, kterou ve hře vytváří nekonečnost moře. Pro lepší pochopení, doplňuji svou studii o faktografické informace, které přibližují životní osudy hlavních postav i za rámec hry.
Dále zde zmiňuji vybrané inscenace Anny Christie, jejich výtvarné zpracování konfrontuji se svým.
Podrobněji pak objasňuji cestu k vlastnímu scénografickému řešení. Následuje popis mé praktické magisterské práce a ohlédnutí se i k ostatním úkolům, které jsem během svého magisterského studia oboru scénografie zpracovala.
|
|
Václav Havel: "Žebrácká opera" - komplexní kostýmní řešení
Šárková, Kamila ; ZÁBRODSKÁ, Dana (vedoucí práce) ; ZBOŘILOVÁ, Jana (oponent)
Předkládaný text se zabývá komplexním kostýmním řešením Žebrácké opery Václava Havla. Autorka diplomové práce se dostává od historie hry přes rešerše až k vlastnímu konceptu a kostýmnímu řešení.
Hra byla napsaná v sedmdesátých letech, kdy Havel kriticky reagoval na tehdejší situaci. Šlo o kritiku aktuální situace. Pro současnou aktualizaci autorka hru umístila na malé město. Z jeho společnosti vychází také inspirace pro jednotlivé typy postav.
Text je rozdělený na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se autorka zabývá historií hry, jednotlivými inscenacemi a Havlovým přístupem k divadlu. V Praktické části se pak dozvídáme o konceptu a jeho inspiraci rozvoji a k celkovém kostýmním řešení s rozborem jednotlivých postav podložených obrázkovou dokumentací.
|