National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.00 seconds. 
The Sursum: the sacred in the art of the second wave of Czech symbolism
Jančíková, Kateřina ; Lyčka, Milan (advisor) ; Larvová, Hana (referee)
Přelom devatenáctého a dvacátého století byl v Čechách obdobím vystřízlivění z nadšení racionalismem. Víra ve všemocný rozum se vytrácí a objevuje se touha po návratu k duchovnu, intuitivní složky vědění znovu nabývají důležitosti. Nastává obrat ke snu a fantasii. Velkou módou se stávají spiritistické seance, mystické a magické spolky. Vzrůstá zájem o orientální a pohanská náboženství, oživení zažívá i katolicismus. V prvním desetiletí dvacátého století vzniká skupina umělců, nazývaná Sursum,1 jejímž cílem bylo naplnit umění duchovním obsahem. Krom zaměření na duchovní tvorbu, neměli ovšem téměř nic společného. Jejich inspirační zdroje i víra byly odlišné. Nevytvořili proto vlastní svébytný umělecký styl, a jsou označováni za pozdní symbolisty, nebo také za druhou vlnu českého symbolismu. V této práci se snažím ukázat, jaké prostředky k zobrazení posvátna si zvolili a pomocí komparace ukázat nakolik byla jejich východiska odlišná. Vycházím přitom nejen z dobové kritiky, ale i zařazuji názor umělců samých a samozřejmě svůj vlastní. S výjimkou Jana Zrzavého, který se stal uznávaným českým malířem, zůstala jména ostatních členů Sursa veřejnosti téměř neznámá. Známi jsou též František Kobliha a Jan Konůpek, ale spíše pro svou grafickou tvorbu, než činnost související se Sursem. Poslední dobou se stal módním...
Word in Picture / Picture in Word. Word, Letter, Symbol and Imparting Gesture in Czech Art between 1950 and 1970.
Jakš, Filip ; Rakušanová, Marie (advisor) ; Larvová, Hana (referee)
a klícová slova This paper is devoted to the theme of lexical units in pictures and visual units, that have to substitute words. It follows up the way of expansion of these motives in the czech artistic scene (especially in the work of Jirí Kolár). This thesis researches the change of the informative potential of the word to the aesthetical and vice versa. This paper emphasises the illumination of the relationship between philosophical patterns and the way of expressing them in pictures. On the basis of this paper I would like to explain word, symbol and imparting gesture and their interests to the following art. Experimental Poetry Jirí Kolář Philosophy Art
Word in Picture / Picture in Word. Word, Letter, Symbol and Imparting Gesture in Czech Art between 1950 and 1970.
Jakš, Filip ; Rakušanová, Marie (advisor) ; Larvová, Hana (referee)
a klícová slova This paper is devoted to the theme of lexical units in pictures and visual units, that have to substitute words. It follows up the way of expansion of these motives in the czech artistic scene (especially in the work of Jirí Kolár). This thesis researches the change of the informative potential of the word to the aesthetical and vice versa. This paper emphasises the illumination of the relationship between philosophical patterns and the way of expressing them in pictures. On the basis of this paper I would like to explain word, symbol and imparting gesture and their interests to the following art. Experimental Poetry Jirí Kolář Philosophy Art
The Sursum: the sacred in the art of the second wave of Czech symbolism
Jančíková, Kateřina ; Larvová, Hana (referee) ; Lyčka, Milan (advisor)
Přelom devatenáctého a dvacátého století byl v Čechách obdobím vystřízlivění z nadšení racionalismem. Víra ve všemocný rozum se vytrácí a objevuje se touha po návratu k duchovnu, intuitivní složky vědění znovu nabývají důležitosti. Nastává obrat ke snu a fantasii. Velkou módou se stávají spiritistické seance, mystické a magické spolky. Vzrůstá zájem o orientální a pohanská náboženství, oživení zažívá i katolicismus. V prvním desetiletí dvacátého století vzniká skupina umělců, nazývaná Sursum,1 jejímž cílem bylo naplnit umění duchovním obsahem. Krom zaměření na duchovní tvorbu, neměli ovšem téměř nic společného. Jejich inspirační zdroje i víra byly odlišné. Nevytvořili proto vlastní svébytný umělecký styl, a jsou označováni za pozdní symbolisty, nebo také za druhou vlnu českého symbolismu. V této práci se snažím ukázat, jaké prostředky k zobrazení posvátna si zvolili a pomocí komparace ukázat nakolik byla jejich východiska odlišná. Vycházím přitom nejen z dobové kritiky, ale i zařazuji názor umělců samých a samozřejmě svůj vlastní. S výjimkou Jana Zrzavého, který se stal uznávaným českým malířem, zůstala jména ostatních členů Sursa veřejnosti téměř neznámá. Známi jsou též František Kobliha a Jan Konůpek, ale spíše pro svou grafickou tvorbu, než činnost související se Sursem. Poslední dobou se stal módním...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.