|
Subjektivní vliv sociální reklamy na studenty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
ZAJACOVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá méně známým druhem reklamy, a to reklamou sociální. Sociální reklama, především prostřednictvím emocionálních apelů, upozorňuje na celospolečenské problémy, špatné návyky lidí a usiluje o změnu chování, čímž chce zlepšit současný svět. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části, přičemž teoretická část nabízí ucelený pohled nejen na sociální reklamu, ale z části i na reklamu jako takovou. Objasňuje pojem sociální reklama, porovnává ji s reklamou komerční, popisuje její historický vývoj a definuje subjekty sociální reklamy. V práci je dále vysvětleno, jak sociální reklama ovlivňuje společnost, což se jí daří hlavně emocionálním vyjádřením daného problému a pomocí reklamních apelů. Přiblíženy jsou také konkrétní reklamní kampaně, a to podle nejčastější typologizace témat sociálních reklam. Výzkum byl prováděn pomocí dotazníkového šetření a jeho cílem bylo zjistit, zda existují rozdíly v povědomí o sociální reklamě u studentů ZSF JU a EF JU a také to, zda má sociální reklama vyšší subjektivní vliv na studenty ZSF JU nebo EF JU. Tyto hypotézy se potvrdily a dokazují tak, že existují rozdíly v povědomí studentů o sociální reklamě dle studijního zaměření, a že sociální reklama působí více na studenty studující zdravotně sociální obory. Odpovědi respondentů z obou zkoumaných fakult se v mnohém lišily. Studenti se však shodli, že jim sociální reklama připadá prospěšná a chtěli by se s ní setkávat častěji. Studenti ZSF JU si zvolili jako své zaměstnání výkon pomáhající profese, což vyžaduje i osobnostní charakteristiky, kterými mohou být sociální cítění a touha pomáhat. Výzkum přinesl zjištění, že studentům společenské problémy nejsou lhostejné a sociální reklama na ně tak působí o něco více než na studenty EF JU. Výsledky dále ukázaly, že sociální reklama plní svůj účel, kterým je upozorňování na celospolečenské problémy, které se tak lidem mají dostat do povědomí.
|
|
Spokojenost seniorů se sociálními službami v Domově pro seniory Ždírec.
ZAJACOVÁ, Veronika
Tématem bakalářské práce je zjištění spokojenosti uživatelů Domova pro seniory Ždírec. Teoretická část se skládá se čtyř základních okruhů. První z nich je zaměřen na vymezení stáří, stárnutí a změny tělesné, sociální a kognitivní, které vyšší věk přináší. Dále jsou popsány vědní obory, které se zabývají stářím, jako je geriatrie. Další kapitola vysvětluje pojmy senior, ageismus, životní spokojenost a stručně nastiňuje postavení seniorů v dnešní společnosti. Třetí okruh se týká sociálních služeb, které jsou poskytovány seniorům, včetně jejich financování a Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Závěr teoretické části je věnován samotnému Domovu pro seniory Ždírec, ve kterém byl proveden výzkum. V empirické části jsou vyhodnoceny výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jak jsou uživatelé Domova pro seniory Ždírec spokojeni s poskytovanými sociálními službami. Zmapována byla spokojenost v oblasti stravování, ubytování, přístupu personálu a volnočasových aktivitách. K získání výsledků byla využita strategie kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky budou sloužit především Domovu pro seniory Ždírec. Na základě výzkumu může zkvalitnit poskytované služby a tím zvýšit spokojenost svých uživatelů. Z výzkumu vyplynulo, že většina uživatelek domova není spokojena s poskytovanou stravou, či je spokojena pouze částečně. S ubytováním, pokud jde o vzhled a vybavení vlastního pokoje, jsou všechny dotazové uživatelky zcela spokojeny. Avšak míra spokojenosti klesla s dotazem na soukromí v pokojích, jehož některé seniorky nemají dostatek. S přístupem personálu je spokojena naprostá většina uživatelek, avšak převládala nespokojenost s časovými možnostmi zdravotních sester. Nabídka volnočasových aktivit je dle výpovědí zcela dostačující. Uživatelky by si přály častěji vycestovat mimo domov, chybí jim zvířata a uváděly, že je domov velmi finančně náročný. Mezi přednosti domova patří mimo jiné neomezené návštěvní hodiny a nedávná rekonstrukce vnitřních i venkovních prostor. Pozitivním zjištěním bylo, že nadpoloviční většina uživatelek hodností svůj současný život jako spokojený.
|