|
Cesta Jaroslava Papouška k filmové režii skrze mimofilmařské umělecké obory a spolupráci s Milošem Formanem a Ivanem Passerem
Rybanský, Adam Koloman ; SLÁMA, Bohdan (vedoucí práce) ; BERNARD, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá životem Jaroslava Papouška do doby natočení
Nejkrásnějšího věku. Mapuje jeho uměleckou činnost malíře, sochaře,
karikaturisty a spisovatele, která se odráží v jeho filmové profesi. Po
napsání Černého Petra a setkání s Milošem Formanem v sobě Papoušek
objevuje scénaristický talent a cit pro dialogy, který nadále rozvíjí v
autorském triu. Zkušenosti ze spolupráce s Milošem Formanem a Ivanem
Passerem dovedou Papouška přirozeně k režijnímu debutu Nejkrásnější
věk, na kterém popisuji vliv výtvarných uměleckých oborů, přesněji
sochařství, a vliv předešlé spolupráce na Papouškovo scénaristické a
režijní vnímání.
|
| |
| |
|
Koniec filmu, alebo čo robiť, keď nám to hrdina prežije
Mičúch, Vladimír ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; SLÁMA, Bohdan (oponent)
Práca sa zaoberá koncami filmov v zmysle ukončenia filmového vyprávania.
V prvej časti práce analyzujem funkciu etablovaných filmových výrazových prostriedkov, ktoré vytvárajú melódiu konca filmu.
V druhej časti práce sa venujem koncom z pohľadu ich významotvornosti. Dospel som k rozdeleniu koncov filmov z hľadiska, či ovplyvňujú význam filmu, do dvoch skupín: na formálne konce a autorské konce. Ich deliace kritérium pritom je, či nám svojim koncom autor ešte prispeje novým pohľadom na svoj film, čiže z pohľadu významu konca pre autorove zdelenie.
Analýzou koncov vybraných filmov dokazujem, že koniec filmu má významotvornú schopnosť a že a má dokonca spätne schopnosť vplyvu na už zobrazené predchádzajúce scény a na vyznenie filmu ako celku.
|
|
Masová kultura
Kučera, Jakub ; SLÁMA, Bohdan (vedoucí práce) ; MAREK, Petr (oponent)
Masová kultura, jako zrcadlo společnosti, která určuje estetické a politické prostředí globálního světa. Práce má motivaci představit historický kontext existence masové kultury - massmédií a její výhody a nevýhody v souvislosti s úrovní komunikace, kritiky a úrovně společnosti.
|
|
Krzysztof Kieslowski - Hledání skutečnosti
Filipec, Radim ; Sláma, Bohdan (vedoucí práce) ; Marek, Petr (oponent)
V této práci se pokouším analyzovat vztah dokumentárního filmu a filmu hraného v tvorbě Krzysztofa Kieślowského. Jejich vzájemnou vazbu a spojení, ke kterému intenzivně dochází v ranném období jeho tvorby. Cestu režiséra dokumentaristy vedoucí k režii hraného filmu. Cestu od záznamu a hledání skutečnosti k pozdější snaze o její co nejvěrnější rekonstrukci ve fabulovaném příběhu. Skutečnost, která se pro režiséra stane důležitou myšlenkovou a inspirační matérií, ale také svazujícím a zavazujícím břemenem. Jeho citlivé vnímání úlohy autora - režiséra ve vztahu k vlastní tvorbě a především k morální a etické stránce profesního a také soukromého života. Tyto aspekty Kieślowského tvorby se tak snažím dokázat na jeho konkrétních filmech.
|