Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stalker a Annihilation: Zóna jako objekt filmové ekokritiky
Šidlák, Jáchym ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Sirůček, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se pokouší vést dialog mezi ekologickou teorií, kterou rozvíjí Timothy Morton, a možnostmi filmové ekokritiky. Morton se zaměřuje na základní východisko ekologického uvažování - tedy propojenost všech bytostí a objektů do decentralizované, dynamické sítě vztahů - a způsob, jakým se tento princip může propisovat do samotné formy kritického myšlení. Tato forma se "radikální intimitě" ekologické (ko)existence přizpůsobuje svou anticipací setkání s ne-identickými fenomény, jež podrývají jakýkoliv fixní rámec, skrze nějž můžeme svou materiální zapletenost v životním prostředí popsat. Ekologická myšlenka, jak o ni píše Morton, tedy není vytyčená tím, o čem přemýšlíme, ale jak přemýšlíme - stejně tak se tato práce tedy pokouší nalézt způsob, jakým můžeme filmovou ekokritiku koncipovat nikoliv skrze její tematické zaměření na reprezentaci přírody a environmentální problematiky, ale skrze snahu o médiu přemýšlet ekologicky. Dvojice filmů Stalker a Annihilation a především jejich sdílený topos krajinné oblasti, kterou zasáhlo mimozemské těleso, slouží jako paradigmatické obrazy místa, které zdůrazňují nestabilitu, tvořivost a nepředvídatelnost samotné hmoty. Práce dále tvrdí, že prožitek postav uvnitř této oblasti můžeme chápat jako svébytný percepční režim, který charakterizuje decentrace...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.