Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 92 záznamů.  začátekpředchozí83 - 92  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pojetí svobody v listech apoštola Pavla
Pola, Pavel ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
1 Resumé diplomové práce Pavel Pola: Pojetí svobody v listech apoštola Pavla Univerzita Karlova v Praze, Katolická teologická fakulta, 2008 počet znaků (včetně mezer a poznámek pod čarou): 180 606 Cílem této práce je představit pojetí či teologii svobody (eleutheria), jak je zachycena v autentických listech apoštola Pavla, a to především listu Římanům, Galaťanům a v obou listech Korinťanům. První kapitola práce pojednává o dobovém pozadí, v kterém apoštol Pavel působil a psal. Autor se zde zabývá pojetím svobody v řeckém a římském světě v období před a na přelomu letopočtu. Sleduje dvě hlavní linie chápání svobody v té době - a to svobodu politickou a osobní. Poté se věnuje svobodě ve starozákonním pojetí, kde se toto téma (ač ne explicitně termín eleutheria) vyskytuje hlavně v souvislosti s vyvedením z Egypta a později s předpisy ohledně otroctví. Závěr kapitoly je věnován krátké jazykové analýze tohoto pojmu v obecné řečtině a v jazyce Septuaginty. Druhá kapitola se již věnuje samotnému pojetí apoštola Pavla. Po stručném úvodu a roztřídění jazykového materiálu podle literního smyslu a na základě konkordance, jsou komentovány nejdůležitější pasáže Pavlových listů věnující se tématu svobody. Tato kapitola je rozdělena do čtyř podkapitol: Svoboda od hříchu, kterou Pavel představuje jako výkupné dílo Ježíše...
Apoštol Petr - věřící a malověrný v odpovědi na Ježíšovu epifanii na moři
Hovorka, Petr ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Resumé Diplomová práce "Apoštol Petr, věřící a malověrný v odpovědi na Ježíšovu epifanii na moři" zkoumá úryvek Matoušova evangelia 14,22-36, který je zjevením Ježíšovy identity ze dvou různých hledisek. Událost zázračné "chůze po vlnách" představuje Ježíše jako Božího Syna s kosmickou vládou nad stvořeným světem, který, stejně jako Otec, může o sobě prohlásit: "Já jsem". Následný popis sumarizuje Ježíšovu moc nad nemocí a vším zlem a vyjevuje jeho uzdravující vládu nad vším, co ohrožuje člověka v jeho prožívání plnosti života a štěstí. Textová souvislost s předchozí událostí rozmnožení chlebů umožňuje nahlédnout zjevení Ježíše jako "nového Mojžíše", který nejprve dává chléb všemu lidu (srov. Ex 16,4-15) a následně přechází přes moře (srov. Ex 14,15-22). Souhrnná zpráva o uzdravování je jednou z mnoha podobných, které tvoří přechod k dalším perikopám Ježíšova působení. Těmito zprávami chce evangelista jako refrénem znovu připomínat základní Ježíšovo poslání hlásat radostnou zvěst, která přináší spásu lidské osobě v její plnosti, s tělem i duší. Další výkladové rozšíření textu nám předkládají jednotliví biblisté, jednak zařazením do různě vymezených kontextů, jednak specifickým rozborem veršů. Zdůrazňují především velikonoční rozměr Ježíšovy epifanie na jezeře a symbolický význam této události jako obrazu...
Povolání jako základ života v Kristu
Domská, Klára ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Resumé Povolání jako základ života v Kristu Cílem této diplomové práce je ukázat Boží povolání jako jediný možný základ života v Kristu (křesťanského života). Současně prokazuje lidové chápání termínu ‚povolání,' jak je představeno v úvodu práce, jako nepřesné a neoprávněně zužující. První kapitola ukazuje, jak mluví o povolání vybrané církevní dokumenty. Druhá kapitola se věnuje Božímu slovu. Nejprve je dán prostor Starému zákonu, jak je povolání ve Starém zákoně chápáno. Následně je toto chápání ukázáno na konkrétních příkladech. Stejně se postupuje i v případě Nového zákona. Opomenuta nezůstala ani jazyková analýza termínu ‚povolání.' Tématem třetí kapitoly je život v Kristu (křesťanský život) a jeho konkrétní projevy v životech jednotlivců i společenství. Na základě prvních dvou kapitol je povolání shledáno v první řadě jako povolání ke vztahu. Ke vztahu s Kristem a následně samozřejmě k těm, kteří sdílí stejnou víru, jakožto i k ostatním lidem. Vztah ke Kristu a s Kristem je základem křesťanského života. Ten je totiž jeho vnějším vyjádřením. Nelze tedy mluvit o vpravdě křesťanském životě (životě v Kristu), neexistuje-li v životě křesťana tento osobní vztah k Ježíši. Život v Kristu je procesem vrůstání do jeho plnosti. Tento život se současně určitým způsobem projevuje navenek, čemuž se věnuje závěr...
Židovské a Ježíšovo pojetí čistoty podle evangelia Markova 7
Košťál, Pavel ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
RESUMÉ Pavel KOŠŤÁL, Židovské a Ježíšovo pojetí čistoty podle Mk 7. kapitola, diplomová magisterská práce, Katolická teologická fakulta UK v Praze, 2006 Tato diplomová práce je historicko teologického typu. Vychází z motivu konfrontace Ježíše s různými náboženskými skupinami a směry, co se týče čistoty. V této práci je kladen důraz na nejtypičtější představitele židovské náboženské obce a tedy farizeje a zákoníky. Spor o čistotu je poměrně hojně doložen v Novém zákoně, u synoptiků a také ve Starém zákoně, který slouží jako pramen a podklad pro tyto spory. Diplomová práce je rozložena do tří rozsáhlejších celků. V prvním celku na základě podrobnějšího studia Mišny a Talmudické literatury, tato práce ukazuje kořeny sporů o čistotu, které s takovými fatálními důsledky vyplynuly za dob příchodu Ježíše Krista. Tyto spory se odehrávaly právě mezi Ježíšem a židovskými náboženskými frakcemi, které nechtěly pochopit, že došlo ke změně doby a že psaný zákon, byť daný závazně Bohem pro vyvolený národ, včetně psané lidské tradice, ztratil svůj význam. Neměl totiž spasitelnou moc. Božský zákon o ní formou svatých Písem informoval a dával pravidla, která byla nutno dodržovat, aby člověk dospěl k zaslíbenému eschatologickému cíli. Psaná lidská tradice pak byla pouhým odvarem zákona Božího. V druhém celku se zabývá...
Funkce kněze jako obětníka v Nové zákoně
Češpiva, Ladislav ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
ČESKÁ ANOTACE A ABSTRAKT název práce: Funkce kněze jako obětníka v Novém zákoně klíčová slova: kněz, oběť, smlouva, hřích, zdokonalení, Eucharistie, spása počet znaků včetně poznámek pod čarou (včetně mezer): 122 642 Anotace Ježíš Kristus v předvečer smrti kříže smluvně zajistil s Církví skrze apoštoly aktualizaci své osobní oběti Kříže v Eucharistii, která zjednává věčný život všem přijímajícím. Kristus Ježíš osobně prošel utrpením a smrtí kříže a zmrtvýchvstáním svou oběť zajistil. Nabídl tak věřícím možnost odpuštění hříchů a osobního zdokonalení každého věřícího skrze pokračování obětní činnosti kněží až do svého druhého příchodu určeného pro spásu všech věřících. Abstrakt V této práci je probrána osobní Kristova oběť života utrpení a smrti z několika základních hledisek. Kristus se stal a zůstává veleknězem navěky. Svou smlouvou uzavřenou s lidmi zajistil spásu člověka a smlouvu potvrdil svou smrtí kříže. Svou oběť kříže přinesl za hříchy lidstva a ke zdokonalení každého věřícího. V Eucharistii zpřítomňuje Kristus skrze kněze svou oběť kříže. Kněžská služba každého kněze se děje v osobě Krista Kněze. Kněz takto zpřítomňuje uzavřenou smlouvu pro věřící. Oběť pak kněz přináší za hříchy svěřených duší a ke zdokonalení věřících. Obojí vede věřící ke zdokonalení na tomto světě, získání pokoje srdce a života...
Téma Božího milosrdenství v Písmě svatém a jeho aktualizace v poselství svaté sestry Faustyny Kowalské
Revendová, Milada ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Ryšková, Mireia (oponent)
Resumé Téma Božího milosrdenství v Písmu svatém a jeho aktualizace v poselství svaté sestry Faustyny Kowalské Téma bakalářské práce je věnováno tématu Božího milosrdenství především z hlediska jeho různých projevů. Snahou je poukázat na shodu či podobnost mezi tím, jak nám Boží milosrdenství zjevuje Písmo svaté a jak nám je připomínáno v Deníčku sv. s. Faustyny Kowalské. Po úvodní části práce a stručném vysvětlení pojmů "milosrdenství" a "milosrdný" následuje její rozsáhlá část, kterou spojuje hlavní myšlenka: nastínit, že význam uvedených pojmů je daleko hlubší, než jak se může na první pohled zdát. Proto obsahem ústřední části práce jsou kapitoly pojednávající o různých projevech Božího milosrdenství doplněné citacemi z Písma a Deníčku. Cílem je tedy nastínit určitou kontinuitu a shodu mezi tím, co vypovídá o Božím milosrdenství Písmo sv. a Deníček sv. s. Faustyny, a nabídnout na něj plastičtější pohled. Dále je snahou poukázat na to, že téma Božího milosrdenství je dávno známou pravdou, o které se v Písmu sv. nachází nesmírné množství textů, a Deníček sv. s. Faustyny je lidstvu především jejím připomenutím, to znamená: potvrdit pravdivost slov z Předmluvy Deníčku sv. s. Faustyny, že "Pán si ji vyvolil, aby lidem v naší době připomněla poselství o Jeho milosrdenství." Klíčová slova: Boží milosrdenství...
Role andělů ve Starém zákoně
Kopřivová, Marie ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Hřebík, Josef (oponent)
Résumé bakalářské práce Univerzita Karlova v Praze Katolická teologická fakulta Katedra biblických věd Marie Kopřivová Role andělů ve Starém zákoně Vedoucí práce: Angelo Scarano, Th.D, S.S.L. Praha 2009 Cílem této práce bylo na základě českého překladu Bible popsat roli andělů ve Starém zákoně. Pro tento účel byly použity starozákonní kontexty, ve kterých se vyskytují výrazy Hospodinův anděl, Boží anděl a anděl bez přívlastku. Jako výchozí český překlad byla vybrána Bible kralická, protože důsledně překládá význam Boží posel výrazem anděl. Při následující analýze byly využity i další české překlady. Výraznou postavou starozákonních příběhů o andělech je postava tzv. Hospodinova nebo Božího anděla, na jehož identitu existují různé názory. Ve starších textech je ztotožňován s Hospodinem, postupem času se mění a dochází k jeho úplnému oddělení od postavy Hospodina, až v prorockých textech vystupuje jako prostředník a interpret prorockých vizí. S posunem jeho identity souvisí i změna rolí, které jsou mu přisuzovány. Základní role Božího anděla ve Starém zákoně jsou: zvěstovatel narození syna, Božího vyvolení nebo Božích příkazů; zachránce života; vůdce a ochránce izraelského národa; mstitel izraelského národa; vykonavatel Božího trestu a v apokalyptických knihách se objevuje jako interpretační anděl. Ve všech...
Přímluvná modlitba ve Starém zákoně
Foltová, Marta ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Hřebík, Josef (oponent)
Přímluvná modlitba ve Starém zákoně (resumé) Předmětem této bakalářské práce je přímluvná modlitba, tak jak ji nalézáme ve Starém zákoně. Cílem je odpovědět na otázky: Co je to přímluvná modlitba? Jaká je její struktura? Existují určité stavební prvky, které by byly pro jednotlivé typy přímluvné modlitby společné? Dále pak práce řeší otázky: Kdo to je přímluvce? Jaký je jeho charakter, jeho funkce a jak konkrétně svůj úkol naplňuje? Práce je rozčleněna do pěti kapitol podle typu přímluvné modlitby: za druhé, za pomoc v boji s nepřáteli, za národ, prosby o smilování a nakonec zvláštní kapitola věnující se Hospodinovu zákazu přimlouvat se, který dává proroku Jeremiášovi. Odpovědi na výše jmenované otázky jsou dokládány přímo biblickými texty Starého zákona a jednotlivými komentáři. Klíčová slova: Přímluvná modlitba - intercessory prayer Přímluvce - intercessor Struktura - structure Charakter - charakter Přimlouvat se - intercede with sb. for Počet znaků včetně mezer: 111 596
Kristus, velekněz nové smlouvy
Andrš, Pavel ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
RESUMÉ Kristus, velekněz Nové Smlouvy. Cílem této práce je seznámit čtenáře s problematikou kněžství z biblického hlediska především s pravýma jediným kněžstvím Kristovým podle Listu Židům. Práce je rozdělena do čtyř základních okruhů. V prvním se zabýváme kněžstvím tak, jak ho předkládá Starý Zákon, tedy kněžstvím židovským, které se ukáže jako nedokonalý předobraz kněžství Kristova. Stručně je zde zpracován vývoj SZ kněžských tříd a jsou představeny nejdůležitější předobrazy novozákonního kněžství, tedy osoby Melchizedecha, Mojžíše a Áróna. V druhé části je zkoumáno kněžství podle Nového Zákona. Zvlášť u synoptiků, u sv. Pavla a sv. Jana a nakonec v Listu Židům. Je zde zařazen přehled, který ukazuje, jakým způsobem je v jednotlivých knihách NZ užíván pojem kněz či kněžství obecně. Z něj vyplývá, jakým směrem se bude ubírat další zkoumání, totiž pozornost už zcela obrátíme na Kristovo kněžství, které je představeno pouze v listu Židům. Pro uvedení do souvislostí je v této části čtenář seznámen se strukturou a teologickým obsahem celého listu Židům. Práce vrcholí třetím okruhem, kde je podrobně rozpracována teologie hlavní části listu Židům. Jde o kněžskou christologii stojící na biblickém základě. Podrobně jsou rozpracována témata oběti, smlouvy, závěti a obrazy stánku se svatyní, která jsou stěžejní pro...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 92 záznamů.   začátekpředchozí83 - 92  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.