Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 184 záznamů.  začátekpředchozí47 - 56dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
"Bodies" sonda do myšlení české společnosti
Dobošová, Andrea ; Matějek, Jaromír (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Výstava "Bodies" i po deseti letech provozování vzbuzuje silné kontroverzní reakce. Autoři výstavy zemřelých těl mluví o vzdělávání, odpůrci zas o neetickém vydělávání. Česká společnost má svůj hodnotový systém, který se vyvíjel staletími. V bakalářské práci se snažím o reflexi společenského dění, které zaznamenává změnu mentality a hodnotové orientace, ovlivněnou novými možnostmi seberealizace. V médiích, a nejen v nich, zazněl na výstavu nespočet názorů. Vyjádřili se k ní přední čeští odborníci z řad lékařů, teologů, novinářů, teoretiků umění a jejich názory byly převážně odmítavé. Zájem veřejnosti o její zhlédnutí měřen počtem prodaných vstupenek je veliký. Cílem práce je zaznamenat analytickou metodou sondu, v níž přiblížím českou společnost v konkrétním jednání, které převážná většina vnímá jako bezproblémové. Nastalá situace je vynikající školou reality, v níž žijeme.
Umělé oplodnění, genetika, děti s postižením
Provazníková, Zdeňka ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Skoblík, Jiří (oponent)
Při praxi v dětských domovech jsem se setkala s dětmi s postižením, které byly počaty umělým oplodněním. Děti ukryté před zraky veřejnosti, děti, o kterých se nic neví, děti, které pomalu čekají na smrt, která díky vynikající péči a lékům nepřichází. Rozhodla jsem se pokusit se zjistit, zda je procento takto narozených a postižených dětí po umělém oplodnění větší, menší, případně stejné jako u dětí z přirozeného oplodnění. Víme, zda taková rizika opravdu jsou ? Je veřejnost a především páry, které podstupují umělé oplodnění, dostatečně informovány o všech rizicích, které souvisejí s celou léčbou neplodnosti? Jak umělé oplodnění včetně dárcovství přijímá široká veřejnost? Jaká je stránka finanční, jaký je pohled na rodičovství v České republice a zároveň jaký je pohled ze strany církve a morálního hlediska? Vzhledem k tomu, že umělé oplodnění je velmi rozsáhlý pojem a spolu s ním souvisí hodně příbuzných směrů, bude práce směřována cíleně na umělé oplodnění, důvody neplodnosti, její řešení, rizika s tím související a zároveň zda je opravdu nezbytné umělé oplodnění podstupovat. Zda je pravdou, že populace ve vyspělých státech pomalu ztrácí schopnost přirozené reprodukce, nebo zda to není i částečně uměle vyvolaná potřeba, která v dnešním spěchu vyřeší časové i jiné problémy a splní tím i účel reprodukční....
Aspekty podnikové kultury z hlediska křesťanské etiky
Kadlec, Rostislav ; Mašek, Vojtěch (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Předmětem diplomové práce "Aspekty podnikové kultury z hlediska křesťanské etiky" je rozbor fenoménu podnikové kultury z pohledu křesťanské etiky a požadavku trvalé udržitelnosti jako základního předpokladu udržitelného rozvoje života na Zemi. Nedílnou součástí práce je hledání předpokladů, za kterých jsou zaměstnanci ochotni nejen plnit svoje zadané úkoly, ale věnují svému zaměstnavateli své nejlepší schopnosti a dovednosti. V celé práci se tak prolínají tři diskursy, a to "učící se organizace", křesťanská etika v organizaci a principy trvalé udržitelnosti. Jsou shrnuty teoretické poznatky o podnikové kultuře a jejím významu, jejím specifickém typu "učící se organizace", křesťanské etice, a zvláště pak katolické morálce aplikované v podmínkách podnikového hospodářství za předpokladu respektování trvalé udržitelnosti rozvoje kvality života a životního prostředí. Komplexní zhodnocení, zda a do jaké míry odpovídá ideál podnikové kultury "učící se organizace" požadavkům křesťanské etiky je uvedeno v závěru diplomové práce, kde jsou zároveň shrnuty náměty a doporučení pro odstranění některých nedostatků tohoto typu podnikové kultury z pozic křesťanské etiky. Současně je zhodnoceno, za jakých podmínek budou zaměstnanci ochotni nejen plnit svoje zadané úkoly, ale budou také přicházet s vlastními...
Ke člověku jenom krůček: Vztah k "ne-lidskému" životu na základě díla A. Schweitzera a H. Jonase
Bernardová, Marie ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Jednání vůči "ne-lidskému" životu, tj. vůči životu "lidí", kteří se ale za určitých okolností lidmi nenazývají, je ústředním tématem předkládané práce. Autorka se ptá, zda naše odpovědnost končí u člověka. Vyhýbá se definování člověka, neboť to je vždy závislé na kontextu, v němž je vytvořeno. Proto nahlíží na uvedený problém z druhé strany, z hlediska přístupu k životu jako takovému a představuje možné odpovědi na otázku, proč bychom měli být odpovědní i vůči "ne-lidskému" životu. Rozebírá etické koncepce A. Schweitzera a H. Jonase, v jejichž centru stojí život jako takový, nárok na naše vědomé a odpovědné jednání vůči němu a konstatování existence viny spjaté s veškerým naší jednáním. Zmíněné dvě koncepce jsou uplatněny na konkrétní oblast, a sice na problematiku nenarozeného života a jsou srovnány s názory odvíjejícími se od vymezení člověka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Plánování rodičovství v katolické církvi
Pospíšilová, Monika ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Matějek, Jaromír (oponent)
PLÁNOVÁNÍ RODIČOVSTVÍ V KATOLICKÉ CÍRKVI Resumé Práce se zamýšlí nad vztahem učení katolické církve a praktické použitelnosti metod v otázce regulace početí. Církevní učení a normy v tomto učení předložené jsou jedna skutečnost, avšak rozdílná možnost žít v plném souladu s tímto učením u jednotlivých párů je skutečností druhou. Je zde vyložena současná nauka církve, její vývoj a nastíněn posun nauky v otázkách manželství od minulého století, zejména po 2. vatikánském koncilu. V teoretickém zdůvodnění norem je v nauce patrný příklon k teologickému personalismu, avšak v praktických směrnicích zůstává na pozicích naturalismu. Jinak řečeno, je přiznávána veliká hodnota manželskému vztahu, avšak zároveň je zdůrazňována vysoká závaznost hodnoty manželské plodnosti, která nesmí být uměle narušována. Ovšem ve skutečnosti zde v mnoha případech stojí hodnota plodnosti proti osobní hodnotě manželů i hodnotě jejich vztahu. Dále jsou popsány jednotlivé metody přirozeného plánování rodičovství i ostatní metody regulace početí. Jsou formulována různá hlediska související s přijatelností i morální stanoviska k jednotlivým metodám. V práci je zmíněna problematičnost užití metod přirozeného plánování rodičovství v některých situacích, které se mohou vyskytovat. Jsou zde také vyjádřeny zdravotní, bioetický a morálně...
Hranice svobody bádání aneb člověk pánem své evoluce?
Mašková, Hedvika ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Matějek, Jaromír (oponent)
Možnost terapeutického klonování přináší řadu etických problémů. Na jedné straně nemocný, trpící člověk a na straně druhé možnost statusu osoby embrya. Ne vše, co člověk udělat může, udělat také má. Práce se podrobněji zaměřuje na to, co vlastně pojem embryo znamená. Zda je embryo osobou a zda tedy má i svá morální práva. Zaměřuje se také na právní postavení embrya nejen v České republice, ale i v jiných státech světa. V druhé části práce upozorňuje na jiné možnosti vedoucí k léčbě, bez použití embryí. Klíčová slova Terapeutické klonování, pojem osoba, bioetika, ontologický personalismus, empirický funkcionalismus, gradualismus, eugenetika
Morální aspekty v příběhu první knihy Letopisů Narnie: Lev, čarodějnice a skříň. Pokus o pohled narativní etiky
Kozelský, Kamil ; Lorman, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
C. S. Lewis byl jedním z největších křesťanských apologetů moderní doby. Nepsal však pouze spisy obhajující křesťanství, psal také mnoho o morálce a jejím sepětí s vírou. Tato práce si klade za cíl doložit, jaká morální poselství vložil do své tvorby pro děti, konkrétně pak do příběhu I. dílu Letopisů Narnie. Snaží se odpovědět na otázku, zda je lze chápat jako obecné podobenství o křesťanském životě, duchovním boji nebo vnitřní proměně člověka při setkání s Bohem. Klade si za cíl ukázat právě ty situace ukryté v příběhu, které lze aplikovat na běžné životní situace. Jako příklad lze uvést otázky pramenící (dle mého) z nejpůsobivějšího obrazu celé knihy: Co dalo sílu Edmundovi obrátit se od zla k dobru po setkání s Aslanem? Jaká je podstata tohoto obrazu z pohledu morální teologie a jak je uplatnitelná v našem křesťanském životě? Tato práce se opírá o pojetí etiky v dalších knihách C. S. Lewise. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sebevražda - mravní hodnocení
Krajíc, Pavel ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Rethmann, Albert-Peter (oponent)
RESUMÉ Pavel Krajíc: Sebevražda - mravní hodnocení Cílem práce bylo popisnou formou prezentovat sebevražedné jednání jako společenský jev, zaujmout etické stanovisko, nabídnout i možnou pomoc, která má předejít riziku sebevraždy. Lidský život je třeba pojímat jako Boží dar, který je posvátný. Z posvátného charakteru života vyplývá jeho nedotknutelnost. Současná kultura, kterou Jan Pavel II. nazval "kulturou smrti", je namířena proti lidskému životu, pokud se neodvíjí podle jejích představ, což má neblahé důsledky pro handicapovaného člověka. Bible sebevraždu neřeší po morální stránce, nýbrž ji zachycuje pouze jako proběhnuvší událost. O sebevraždě se zmiňují i nebibličtí autoři od starověku přes středověk až do dnešních dob. Někteří z nich se proti ní ostře vyslovují, jiní ji naopak schvalují. Problematika odmítnutí církevního pohřbu narážela na mnohé otázky ohledně sebevrahova úmyslu. Tradiční odepření zůstává v současnosti otevřené a rozhodnutí o něm se ponechává na pastorální moudrosti místního ordináře. Obvykle bývá sebevražda posuzována z hlediska sociologického, psychiatrického a psychologického. Sociologie přistupuje k sebevraždě jako k sociálnímu jevu, jehož epidemiologie je makrospolečensky podmíněna. Psychiatrie se naopak soustředí především na hledání patologických příčin. Psychologický přístup...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 184 záznamů.   začátekpředchozí47 - 56dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.