Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí35 - 44  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lenka Procházková: Beránek. Interpretace a recepce díla
Kubecová, Lucie ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Resumé Předmětem diplomové práce je srovnání díla Beránek od Lenky Procházkové s jeho biblickou předlohou a vším, co s tvorbou tohoto díla souviselo. V práci je provedeno srovnání dějů zpracovaných románovou formou s ději, jak jsou uvedeny v Písmu. Jednotlivé pasáže jsou pak volně vyhodnocovány v kontextu příslušných biblických textů. Práce tedy zahrnuje jednak exkurz do autorčina života a díla, zabývá se inspiračními zdroji literárními i mimoliterárními, které spisovatelku vedly k rozhodnutí román vytvořit, vyhodnocuje interpretace vybraných míst románu se zacílením na autorské inovace a v neposlední řadě se zaměřuje na ohlasy a kritiky v souvislosti s vydáním díla. Diplomová práce také obsahuje autentické rozhovory s autorkou, které tvořily jeden z pramenů pro její sepsání. Ve svých závěrech si pak práce klade za cíl vyhodnotit přínos díla pro čtenářskou veřejnost, a to jak z pohledu vlastního románového zpracování, tak i z pohledu přiblížení biblických textů laikům.
Životní situace v literatuře. Pracovní listy pro devátý ročník základních škol
Kočová, Veronika ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá jedním z možných uchopení výuky literatury v devátém ročníku základní školy. Hlavní myšlenkou je postavit výuku literatury na pracovních listech, které se vztahují k úryvkům ze čtyř vybraných knih. Dané knihy mají společné téma - životní situace, které mohou být aktuální právě pro žáky devátého ročníku. Toto téma bylo zvoleno z toho důvodu, že autora diplomové práce pociťovala stupňující se vzdálenost žáků od literárního světa, hledala tedy způsob, jak literaturu žákům opět přiblížit a učinit potřebnou. Cílem je ukázat žákům za pomoci rozmanitých otázek a úkolů aktuálnost a užitečnost literatury, přesvědčit žáky o tom, že čtení knih může být zábavné a poučné zároveň. Specifikem diplomové práce je skutečnost, že výuka s pracovními listy byla uskutečněna v konkrétní deváté třídě základní školy v Praze, kde autorka diplomové práce vyučuje český jazyk a literaturu. Hlavní část diplomové práce tak tvoří podrobné reflexe vyučování, ve kterém byly pracovní listy řešeny. Na základě praktického využití pracovních listů byl učiněn závěr, že tato cesta ve výuce literatury je rozhodně funkční. Žáci reagovali na tento typ výuky velmi příznivě, na základě úryvků byli schopni řešit jak úkoly literární, tak úkoly, které přesahovaly daný text přímo k úvahám o vybraných životních situacích z...
Fantastické fikční světy v dílech Niela Gaimana
Spiruová, Michaela ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce má výkladově-interpretační charakter. Jejím cílem je vyložit a interpretovat tři díla anglo-amerického spisovatele Neila Gaimana, a to díla: Koralina, Nikdykde a Američtí bohové. První část práce je zaměřená na obecnou charakteristiku žánru fantasy, druhá na analýzu výše zmíněných děl se zvláštním zřetelem na archetypy a topos jiného světa.
Recepční strategie Lustigových děl
Zimová, Lucie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Rigorózní práce se zabývá recepčními strategiemi vybraných Lustigových textů (Druhé kolo in Démanty noci, Dita Saxová, Z deníku sedmnáctileté Perly Sch., Krásné zelené oči). Naším cílem je dokázat, zda Lustig spoléhá na vysokost tématu a kulturní encyklopedii svých čtenářů nebo zda mají jeho díla estetickou hodnotu i bez těchto předpokladů. První část rigorózní práce se věnuje teorii recepční estetiky. Stručně v ní uvádíme hlavní pojmy a představitele tohoto konceptu. V analýze zmíněných děl se zaměřujeme na příběh jako na interakci děje, narace, postav a prostoru, neboť tyto roviny jsou pro recepci díla nejpodstatnější. Práce je rozdělena vždy na část teoretickou, kde se seznamujeme s východisky, která nám slouží k následné analýze a na část praktickou, kde se v rámci vymezených kategorií pokoušíme o interpretaci použitých strategií. V rámci kapitoly "Narace" se zaměřujeme především na vypravěče a jeho možnou nespolehlivost, dále na promluvové formy a na pořádek a tempo vyprávění. V kapitole "Postava jako textový fenomén" nás zajímá především status postavy a proces jejího zobrazení. A konečně v kapitole "Prostor a jeho funkčnost" se zabýváme tím, jak Lustig (ne)dokáže zobrazit funkční prostor bez toho, aniž by spoléhal na kulturní encyklopedii čtenářů. Což ukazuje, že Lustig počítá s recepčním horizontem...
Antologie textů současné bavorské literatury pro mládež s komentářem
Engelmaierová, Martina ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce zpracovává v teoretické části problematiku současné bavorské literatury pro mládež. Jsou v ní shrnuty vývojové tendence od r. 1945, kdy nastal nejen v bavorské, ale v celé německé literatuře obrovský zvrat. Dále se teoretická část soustředí na problematiku překladu, který byl nezbytný k vyhotovení antologie. Praktická část se věnuje samotné antologii knih, kde analyzuji tři knihy z hlediska vývoje postav, děje, symboliky a motivů. Knihy byly vybrány na základě následujících jednotících kritérií - knihy publikované v Bavorsku v posledních 20 letech, které nebyly přeložené do českého jazyka, a současně knihy pro mládež s problematicky orientovanou tématikou. Konkrétně jsou to knihy s tématikou sexuálního zneužití v rámci rodiny, šikana a téma útěku v souvislosti s historickými událostmi. Kromě toho práce obsahuje překlad a reflexi překladu, kde se čtenář dozví, jaké obtížnosti vyvstaly při překladu úryvků z knih vybraných pro antologii.
Komentovaná antologie současných autorů Kladenska
Skorkovská, Markéta ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
RESUMÉ Chtěla jsem zapátrat a objevit nové autory, kteří mají potenciál stát se známějšími a jejichž texty mají nějakou výpovědní hodnotu, avšak zároveň aspirují na uměleckou literaturu. Z těchto autorů jsem chtěla sestavit svoji antologii s komentáři a interpretacemi, kde bych představila jejich život a jejich tvorbu. Nekladu si nárok na úplnost, nechci dělat mapování a celistvý průzkum, ale spíše menší antologii pro účely bakalářské práce.
Recepční strategie Lustigových děl
Zimová, Lucie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá recepčními strategiemi vybraných Lustigových textů (Druhé kolo in Démanty noci, Dita Saxová, Z deníku sedmnáctileté Perly Sch., Krásné zelené oči). Naším cílem je dokázat, zda Lustig spoléhá na vysokost tématu a kulturní encyklopedii svých čtenářů nebo zda mají jeho díla estetickou hodnotu i bez těchto předpokladů. První část diplomové práce se věnuje teorii recepční estetiky. Stručně v ní uvádíme hlavní pojmy a představitele tohoto konceptu. V analýze zmíněných děl se zaměřujeme na příběh jako na interakci děje, narace, postav a prostoru, neboť tyto roviny jsou pro recepci díla nejpodstatnější. Práce je rozdělena vždy na část teoretickou, kde se seznamujeme s východisky, která nám slouží k následné analýze a na část praktickou, kde se v rámci vymezených kategorií pokoušíme o interpretaci použitých strategií. V rámci kapitoly "Narace" se zaměřujeme především na vypravěče a jeho možnou nespolehlivost, dále na promluvové formy a na pořádek a tempo vyprávění. V kapitole "Postava jako textový fenomén" nás zajímá především status postavy a proces jejího zobrazení. A konečně v kapitole "Prostor a jeho funkčnost" se zabýváme tím, jak Lustig (ne)dokáže zobrazit funkční prostor bez toho, aniž by spoléhal na kulturní encyklopedii čtenářů. Což ukazuje, že Lustig počítá s recepčním horizontem...
Boj o holou existenci v Lustigově zobrazení šoa
Zimová, Lucie ; Kubíček, Tomáš (oponent) ; Peterka, Josef (vedoucí práce)
Tato studie se zabývá problematikou Lustigových postav, které byly bez svého přičinění vystaveny blízkosti smrti. Pro pochopení výběru a klasifikace postav je nezbytná důsledná konfrontace s biografickými texty. Stručná autobiografie je naznačena v první kapitole a prostupuje pak všemi ostatními (biografické části jsou odlišeny kurzívou). Druhá kapitola se zabývá možností reprezentace šoa obecně a vymezuje Lustigovo stanovisko k této problematice. Bakalářská práce se zabývá postavami, jež se ocitly na prahu mezi bytím a nebytím a byly nuceny bojovat o svůj život. Každá z nich si zvolila jinou strategii, jak přistoupit k boji o holou existenci. Studie rozděluje postavy do čtyř typologických kategorií. Každé této kategorii je věnována jedna kapitola se stručným uvedením problematiky a je zastoupena několika postavami, jež dané typologii odpovídají. První z nich se zabývá postavami, které bojují proti smrti činem, ať už jde o tragický vzdor nebo pomstu. Do této kategorie byly zařazeny postavy z próz Modravé plameny, Dívka s jizvou, Nemilovaná, Tma nemá stín, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou. Druhá kapitola pojednává o ženách, jež si zachraňují život tím, že prodávají své tělo. Všechny spojuje nesmírná krása a touha přežít. Patří sem postavy z románů Lea z Leeuwardenu, Colette. Dívka z Antverp, Tanga z...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí35 - 44  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.