|
Loajalita jako téma umělecké strategie
Petrasová, Taťána
Tato studie vychází z teze, že kulturní loajalita je odvozena z vojenských rituálů, i když specifický akt přísahy může být nahrazen jiným mechanismem. Analyzuje dobové texty o Myslbekově soše Oddanost nebo Německo-české výstavě v Liberci 1906.
|
| |
|
Mystifikace nebo vážná hra. Liběchovský Slavín
Petrasová, Taťána
Text zkoumá mystifikační chování české vlastenecké společnosti ve 40. letech 19. století na příkladu Slavína, zvaného "česká Walhalla". K výzdobě této stavby objednal podnikatel Antnon Veith u mnichovského sochaře Ludwiga Schwanthalera 21 soch. Čeští vlastenci se snažili doložit roku 1843 existenci figur Jana Žižky a Jana Husa jako prvních děl pro Slavín, v létě 1845 vysvětlovali jejich nepřítomnost jako ukrytí "ze zvláštních důvodů".
|
| |
| |
| |
|
Cit posvátného
Petrasová, Taťána
Text sleduje pojem cit v uměleckém proudu označovaném jako romantismus. Proměnu jedné ze základních kategorií tohoto hnutí – od osvícenské teorie vášní k sakralizovanému individuálnímu prožitku – sleduje na příkladech národních tradic anglické, francouzské a německé, které vytvořily kontext pro chápání díla Josefa Mánesa.
|
| |
| |
|
"Bez čínských zpotvořenin". Diskuse o Chambersovi v Čechách?
Petrasová, Taťána
Text se zabývá pasážemi o čínském pavilonu v pojednání Pocity při návštěvě zahrady v Krásném Dvoře od Jana Quirina Jahna (1797). Jahnův termín "příjemně děsivé pocity" souvisel s kategoriemi "the enchanting" a "the horrid" používanými Williamem Chambersem a rozšířenými do Čech prostřednictvím Christiana C. L. Hischfelda.
|