| |
|
Vliv globalizace na socio-demografické proměny vnitřních struktur Ostrava po roce 1989
Martinát, Stanislav ; Klusáček, Petr ; Nováková, Eva
Cílem příspěvku je na základě analýzy socio-demografických znaků sledovat populační změny na příkladě Ostravy v mezidobí let 1991-2001 (období mezi cenzy). Zvláštní pozornost je věnována demografickému vývoji ostravského vnitřního města, které bylo vymezeno geografickými bariérami tohoto prostoru v rámci městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. V České republice evidujeme proces druhého demografického přechodu od poloviny 80. let 20. století. Socio-demografické souvislosti jsou analyzovány v podmínkách post-industriálního města Ostravy. Proces druhého demografického přechodu považujeme za součást globalizačních vlivů na populační chování obyvatelstva.
|
| |
| |
|
Metodologické přístupy k hodnocení potenciálu cestovního ruchu území
Klapka, Pavel ; Nováková, Eva ; Frantál, Bohumil
Vhodnost hodnocení území z hlediska vhodnosti pro potřeby cestovního ruchu a rekreace patří k tradičním tématům české geografie. Obecně se problematika člení na určování přírodního potenciálu území pro cestovní ruch a určování kulturního či kulturně-historického potenciálu území pro cestovní ruch. Předkládaný příspěvek se zaměřuje právě na možnosti kvantitativního vyjádření kulturně-historického potenciálu území za využití modelování prostorových interakcí. Diskutovány jsou pozitiva, negativa a metodologické problémy navrhovaného přístupu. Za modelové území bylo zvolen Jihomoravský kraj.
|
| |
|
Přírodní potenciál cestovního ruchu Vranovska a Podyjí
Nováková, Eva ; Frantál, Bohumil
Článek se zabývá problematikou hodnocení přírodního potenciálu cestovního ruchu. Na příkladu území Vranovska a Podyjí a s využitím nástrojů GIS představuje metodiku výpočtu tohoto potenciálu, která zohledňuje jako limitní faktor ochranu životního prostředí. Ve druhé části příspěvku jsou potom analyzovány a diskutovány některé subjektivní aspekty potenciálu rozvoje cestovního ruchu (vnímání a image lokalit) v kontextu marketingových strategií.
|
|
Vybrané metodické přístupy k lokalizaci větrných elektráren v krajině
Frantál, Bohumil ; Kallabová, Eva ; Nováková, Eva
Geograficko-sociologické pojetí výzkumu (hodnocení prostorových vztahů využívání větrné energie, jejich environmentálních aspektů a sociálních souvislostí pomocí nástrojů GIS) nabízí komplexní přístup a umožňuje syntézu environmentálních a sociálních aspektů, která je nezbytná pro širší hodnocení vhodnosti konkrétních lokalit z hlediska využívání větrné energie. V rozhodovacím procesu o vhodnosti či nevhodnosti lokality je nezbytná především analýza prostorových vazeb v krajině. Základním analytickým nástrojem je využití geografických informačních systémů (GIS), pomocí nichž lze predikovat, které oblasti mají potenciál pro rozvoj větrných elektráren a které nikoliv, případně lze stanovit míru tohoto potenciálu. Hlavní kritéria vhodnosti představují fyzicko-geografické poměry dané lokality a environmentální a sociální aspekty. Pomocí nástrojů GIS lze vytvořit přesný model, který bude znázorňovat, kde je možné plánovat a realizovat nové větrné elektrárny či celé větrné farmy.
|
|
Hodnocení změn v krajině CHKO Bílé Karpaty s využitím materiálů DPZ
Nováková, Eva ; Pechanec, V.
Cílem práce je pomocí materiálů DPZ, terénního výzkumu a dalších dostupných zdrojů vyhodnotit změny krajiny ve vybrané části CHKO Bílé Karpaty. Základními daty jsou tři letecké snímky a vektorová polygonová vrstva. Výsledky vizuální analýzy byly zpracovány pomocí softwaru ArcView GIS, kde byly vytvořeny 4 vrstvy reprezentující vývoj krajinného pokryvu. Díky časové řadě je možné sledovat vývojové změny krajiny. Lidskou činností nejméně zasažené plochy jsou nejčastěji trvalé travní porosty a lesní společenstva, které se nachází na 80% zkoumaného území.
|
|
Struktura trhu železniční dopravy ve vybraných zemích EU
Nováková, Eva ; Komárková, Ingeborg (vedoucí práce) ; Vondrušková, Barbora (oponent)
Práce analyzuje strukturu trhu železniční dopravy v zemích EU. Zabývá se vývojem společné dopravní politiky v ES. Specifikuje aktuální požadavky EU na subjekty trhu železniční dopravy a nastiňuje klady a zápory přístupu ES k trhu se železniční dopravou. Popisuje ekonomické i mimoekonomické vlivy působící na trh železniční dopravy. Charakterizuje podrobně vývoj a současný stav trhu ve Velké Británii, Německu, České republice. Okrajově se zabývá též Švédskem, Belgií, Nizozemskem, Itálií a Francií. Charakterizuje vztahy mezi dopravci, tj. železničními podniky, vlastníkem a provozovatelem infrastruktury a úřady a organizacemi zajišťující regulaci železniční dopravy.
|