Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 90 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Narativní poetika románu La nieve del almirante Álvara Mutise
Pichrtová, Šárka ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Fousek, Michal (oponent)
Hlavním předmětem rozboru v této práci je román Admirálův sníh kolumbijského spisovatele Álvara Mutise. Přestože je dnes Álvaro Mutis zařazován mezi nejvýznamnější postavy současné hispanoamerické literatury (od roku 2001 je držitelem prestižní španělské Cervantesovy ceny), v českém prostředí jeho tvorba zatím není rozšířena, žádné z jeho děl doposud nebylo přeloženo. První kapitolu proto věnuji základním informaCÍm o životě a díle autora v kontextu kolumbijského literárního dění poloviny 20. století. Literární tvorba Álvara Mutise mne zaujala svou ambivalentní povahou v oblasti žánru, především pak přirozeností, s jakou propojuje svět poezie a výpravné tvorby, užívá prvků lyrických i epických a zachovává zároveň tematickou jednotu. Tento osobitý rys je i významnou součástí poetiky románu Admirálův sníh, považuji proto za vhodné v rámci této práce poukázat i na některé důležité aspekty autorovy poezie, která až do roku 1986 tvoří převážnou část autorovy literární tvorby. Ve druhé kapitole se proto zaměřuji na některé rysy spisovatelovy básnické činnosti, která zásadním způsobem ovlivňuje i jeho pozdější tvorbu románovou a je nezbytnou složkou pro její porozumnění. Třetí kapitola je rozborem poetiky románu Admirálův sníh, se zaměřením na postavu Námořníka Maqrolla, koncept času a prostor příběhu, a pokusem o...
Refelexe tématu homosexuality v kubánské exilové literatuře
Škodová, Denisa ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Tento esej se zabývá zobrazením tématu homosexuality v kubánské exilové literatuře, s důrazem na skupinu autorů tzv. generace Marielu - "Marielistů". Na počátku je vysvětleno vnímání tématu homosexuality v literárním a historickém kontextu. Nejpodstatněj ším závěrem této části je skutečnost, že ačkoli toto téma existuje již po staletí, otevřený prostor mu je dán až v 50. letech 20. století. Nej edná se tedy o něj akou "novou" literaturu, ale o téma, které je zobrazováno v jiných podmínkách. Musí však ke konci 20. století čelit odmítání společnosti z důvodu objevení nemoci AIDS. Klíčovými zdroj i této části byla díla Gregory Wooda a Václava Jamka. Práce poté analyzuje téma homosexuality v kubánské literatuře, s důrazem na autory, kteří o homosexualitě psali a svými texty ovlivnili generaci Marielu, tj. José Lezama Lima, Virgilio Pifíera nebo Guillermo Cabrera Infante. Vysvětlen je zde také represivní přístup totalitního režimu Fidela Castra vůči homosexuálům. K pochopení díla autorů generace Marielu je představena problematika jejího pojmenování a kritérií pro zařazení do této generace. Literární kritika totiž není zcela jednotného názoru na to, co je společným bodem zájmu generace Mariel, na což často poukazuj e tím, že je spíše charakterizuj e společná zkušenost ze života na Kubě než ucelený umělecký...
Álvar Núñez Cabeza de Vaca: cesta a proměna (Naufragios)
Marešová, Jaroslava ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Dílo Álvara Núeze Cabezy de Vaca dnes známé jako Ztroskotání je jedním z nejdůležitějších a nejzajímavějších dokumentů o objevování a dobývání Nového světa, které existují. Během první poloviny 16. století se uskutečnilo mnoho výzkumných a dobyvatelských cest, na nichž musely tisíce mořeplavců, dobyvatelů, obejvitelů, vojáků čelit realitě nově objeveného kontinentu. Zprávy, které někteří z nich sepsali, jsou velmi cenným zdrojem informací o tom, jak toto složité setkání odlišných kultur prožívali. Ztroskotání byla vždy považována za velmi cenný zdroj historických a antropologických údajů, ale byla také studována jako dílo literární. Ve své práci jsem se pokusila nahlédnout na toto dílo celistvě: zasadit jej do kontextu jeho doby, poodhalit literární vlivy, které se v něm odrážejí, popsat prvky a postupy, které autor používá a které bychom mohli nazvat prvky nebo postupy literárními. Také jsem se ovšem zaměřila na postavu autora - hlavní postavy, který prožil komplikované setkání s indiánským světem, o němž jeho dílo pojednává. Chtěla jsem v jeho díle najít stopy proměny, kterou během své cesty prošel. Na začátek své práce jsem zařadila historický úvod, protože se domnívám, že ke správné interpretaci a pochopení tohoto díla je nezbytný. Popisuji v něm události, které vedly k objevení Nového světa, dobovou...
"Satani" a "andělé" v románech o diktatuře: Pan prezident, Podzim patriarchy
Dušková, Jana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Diplomová práce se zametl na tzv. román o diktátuře (novela de la dictadura) jako na jeden z příznačných typů hispanoamerického románu, konkrétně se soustředi na clila M. A. Asturiase a G. Gardi Márqueze. V úvodní kapitole se strucne ZlTI1lli o tomto typu románu v hispanoamerické literatuře. Stěžejní část práce se bude věnovat rozboru a interpretaci postavy oblíbence či pobočníka diktátora jako figury klíčové pro celkový smysl románu. Podrobněji rozebere způsob její charakteristiky, mytický rozměr této postavy, její vztah k protagonistovi a její význam pro intepretaci vidění světa v Asturiasově románu Pan pre~·dent. Pro srovnání bude stručnější pozornost analogicky věnovat románu Garcíi Márqueze Podzjm patrianhy. V závěru srovná literární pojetí a význam této postavy v obou románech a obě postavy dohromady.
Imaginář Limy v románu Maria Vargase Llosy Město a psi (La ciudad y los perros)
Tomášková, Anna ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Charvátová, Anežka (oponent)
(česky) Cílem této práce je ukázat způsob literárního vidění Maria Vargase Llosy a jeho ztvárnění Limy v románu Město a psi a postihnout, v čem je obraz, který Vargas Llosa podává, svébytný a specifický. V první části své práce připomínám historické milníky města, konkrétněji se zaměřuji na přelom první a druhé poloviny 20. století, kdy byl román napsán a vydán. Opírám se o soubor esejů Lima la horrible (Příšerná Lima) Sebastiána Salazara Bondyho, který přibližuje svět obyvatel Limy tohoto období. Stručně představuji také vývoj obrazu tohoto města v peruánské literatuře. Vycházím mimo jiné z eseje "Lima, ciudad sin novela" ("Lima, město bez románu") Julia Ramóna Ribeyra. Ve stěžejní části své práce připomínám děj románu a poté se konkrétněji zabývám strukturou díla Město a psi, pro niž je charakteristické střídání vyprávěcích prostorů a časů, které napomáhá k znejistění příběhu. Popisuji i formální stránku díla, především řazení kapitol a podkapitol, které podléhají symetrickému uspořádání podle témat, míst a času, o nichž pojednávají. Představuji dva základní vyprávěcí prostory - město a vojenské gymnázium. Dále se zabývám tématem řádu a svobody a jejich působením na postavy románu. Představuji také jednotlivá dílčí místa ve městě i na gymnáziu a jejich specifickou atmosféru. Dále rozebírám také...
Dvě setkání s Novým světem: Kryštov Kolumbus a Bartolomé de Las Casas
Legátová, Iveta ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
RESUMÉ: DVĚ SETKÁNÍ S NOVÝM SVĚTEM: KRYŠTOF KOLUMBUS A BARTOLOMÉ DE LAS CAS Nejprve nás práce seznámí s historií patnáctého století v Evropě. Neboť historické události jsou velmi důležité k pochopení éry, která je souhrnně naz ývána érou zámořských objevů. Druhá část je věnována postavě Kryštofa Kolumba: jeho životopisu, povaze, ale především objevení Nového světa. Nejdůležitější částí je rozbor Kolumbova Deníku z první plavb y, kdy se setkáváme se st ylem psaní a způsobem vyjadřování. V této chvíli nahlížíme na Kryštofa Kolumba jako na autora prvních španělsky psaných svědectví o Novém světě. O století později, tedy v šestnáctém století, poznáváme odlišnou situaci díky španělskému katolickému knězi Bartoloméovi de Las Casasovi. Postoje tohoto muže anal yzujeme z pohledu víry, síl y přesvědčení a z pohledu literáta. Kolumbovo utopické vidění Nového světa je konfrontováno s Las Casasovou tvrdou realitou, která je způsobena dob ýváním nového kontinentu. Hlavní podstatou Las Casasovy literatury je obrana práv Indiánů. Toto nové téma je rozebíráno jak filozoficky a morálně, tak teologicky. Opíráme se o primární díla a svědectví. Práce se samozřejmě zab ývá tzv. Černou legendou a s ní spojenými tzv. Novým i zákony. Cílem této práce není srovnání osobností Kryštofa Kolumba a Bartoloméa de Las Casase, ani jejich...
Skryté tváře fantastična. Fantastická literatura v oblasti Río de la Plata v 19. a 20. století
Hazaiová, Lada ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Housková, Anna (oponent)
První část této práce byla záměrně koncipována jako kritický přehled různých teoretických uchopení a definování fantastična a typologií technických a sémantických aspektů fantastické literatury. Význam tohoto úvodního panoramatu metod a přístupů jednotlivých badatelů a kritiků spočíval jednak ve stručném nástinu existujících tendencí minulých i současných a současně mi pomohl vytvořit solidní základnu pro vymezení společného konceptu fantastična a základních konstitutivních prvků realizovaných v povídkové tvorbě Silviny Ocampové a Felisberta Hernándeze.
Poetika Álvara Mutise (Resena de los Hospitales de Ultramar)
Moučková, Lucie ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
V naší diplomové práci s názvem Poetika Álvara Mutise (Resena de los Hospitales de Ultramar) jsme se snažili představit poezii kolumbijského básníka a prozaika Álvara Mutise, založenou na kontrastu vytříbeného básnického jazyka a obrazů úpadku a dekadence přírody, věcí, prostředí i osob. V první části naší práce, spíše teoretické, zmiňujeme důležitá data a události autorova života, a v jejich kontextu pak podáváme komplexní přehled Mutisovy literární tvorby. Jmenujeme autory, díla, literární a filozofické, převážně evropské, směry, které měly vliv na autorovu literární činnost i na jeho chápání světa. Věnujeme pozornost nástroji, který používá básník k vyjádření svých starostí a nejistot; tímto prostředkem je lyrický mluvčí velké části Mutisových děl, námořník a dobrodruh Maqroll. Ve třetí kapitole jsme charakterizovali Mutisovu poetiku. Rozdělili jsme ji na dvě linie, které se odlišují osobou lyrického mluvčího: první z nich je věnována postavě Maqrolla Námořníka a převažují v ní obrazy zoufalství, rozkladu a dekadence. Zahrnuje sbírky Los elementos de desastre (Prvky zmaru), La Resena de los Hospitales de Ultramar (Zpráva ze zámořských nemocnic), Caravansary a část sbírky Los emisarios (Emisaři). Lyrický mluvčí druhého proudu Mutisovy básnické tvorby se identifikuje s tradičním, teokratickým systémem, a...
Irealita V krátkých prózách Josého Donosa: Tři měšťácké románky
Pěstová, Helena ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Donoso je autor, který čtenáře nejprve poněkud zaskočí příběhy lidí, kteří jsou v zajetí různých obsesí a traumat, posléze si však k němu vnímavý čtenář nalezne cestu, protože pochopí jeho úmysly a jeho způsob psaní mu začne pronikat "pod kůži". Téma ireality se objevuje ve více Donosových dílech. S jejími prvky se můžeme setkat i v některých jeho povídkách, jako například v Puerta cerrada (Zavřené dveře), Santélices, Ana María, CharZestón nebo Paseo (Procházka). Jeho román EZ Obsceno pájaro de Za noche (Obscénní pták noci) je plný neobvyklých situací, které jsou výplodem bludu protagonisty příběhu Mudita. Obscénní pták noci je nesporně velmi zajímavým románem, pokud jde o hojně se vyskytující prvky ireality v díle. Mě však z tohoto hlediska nejvíce zaujaly Tres novelitas burguesas (Tři měšťácké románkyl), tři krátké prózy autora, které svým pojetím mají možná blíže k povídkovému žánru než k románu nebo k novele. Své tvrzení se budu snažit dokázat v následující kapitole o krátkých výpravných prózách. Tyto prózy mě zaujaly i proto, že se v nich objevují všechna hlavní Donosova obsedantní témata, a zároveň je jim vlastní jistá dávka ironie, což ukazuje na určitý autorův odstup. Už se zde nejedná o blouznivé stavy potřeštěné mysli Mudita. Už zde nejde jenom o příval slova myšlenek psychicky nemocného jedince....
Dva romány Rosario Castellanos: Balún-Canán a Oficio de tinieblas
Krejníková, Natálie ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Rosario Castellanosová (1925-1974) byla významnou mexickou spisovatelkou. Věnovala se všem literárním žánrům: lyrické poezii, výpravné próze, eseji i dramatu. Hlavními tématy její tvorby jsou marginované skupiny v mexické společnosti (žena, Indián) a také smrt jako součást života. První autorčin román Balún-Canán (1957) obsahuje jisté autobiografické prvky z autorčina dětství. Odehrává se v Chiapasu za vlády Lázara Cárdenase (1934-1940). Je rozdělen na tři části. První a třetí část je vyprávěna v první osobě z pohledu sedmileté holčičky. Tyto dvě části jsou spíše poetické, protože tak malá holčička nemůže popsat všechno, co se kolem ní děje. Většina akcí se odehrává v druhé části románu, která je napsána ve třetí osobě z pohledu nezávislého dospělého vypravěče. Tématem tohoto románu je rozpad struktury koloniální společnosti v důsledku Cárdenasovy agrární reformy. Román pojednává i o procesu uvědomění si své vlastní podstaty. Při psaní druhého románu Kněžka temnot (1962) se autorka inspirovala událostmi, které se odehrály v Chiapasu v letech 1867 až 1870, ale posunula je do období vlády Lázara Cárdenase (1934-1940). Hlavním tématem tohoto románu je povstání Indiánů proti bílému utlačovateli. Hraje zde velkou roli i otázka náboženská. Indiáni se chtějí vyrovnat bílým, chtějí mít stejnou moc a sílu jako oni a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 90 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.