| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Příspěvek k poznání změn dřevinného a bylinného patra přirozených horských lesů v oblasti Popa Ivana v ukrajinských Karpatech
Lacina, Jan ; Halas, Petr
V tomto příspěvku jsme se s využitím opakovaných fytocenologických zápisů pokusili zjistit změny vegetace v oblasti Popa Ivana v Ukrajinských Východních Karpatech po 70 letech. Dvanáct trvalých fytocenologických ploch nacházejících se v lesích 6. smrko-jedlového a 7. smrkového vegetačního stupně bylo využito snímků ze třech obdobích 1935, 1997/1998 a 2007. Zjistili jsme, že mezi lety 1935 a 1997/1998 prodělala vegetace průkazných změn druhového složení, přičemž dřevinné patro se proměnilo více než bylinný podrost. Naopak v průběhu desetiletého období 1997/1998–2007 nebyly změny druhového složení průkazné. Studovaná vegetace se v roce 1935 vyznačovala výraznějším podílem buku (Fagus sylvatica) a jedle (Abies alba) v hlavní úrovni stromového patra (I+II) a větším zastoupením světlomilných bylin, např. Campanula patula subsp. abietina, Festuca violacea nebo Hieracium transsilvanicum, zatímco na přelomu 20. a 21. století bylo větší zastoupení jedle (Abies alba) i buku (Fagus sylvatica) v nižších etážích (III a IV), smrku (Picea abies) v hlavní úrovni (I+II) a některých ruderálních druhů, např. Stellaria nemorum nebo Urtica dioica.
Plný tet: UGN_0426463 - DOC Plný text: content.csg - DOC
|
|
Vznik a vývoj automobilu
LACINA, Jan
Bakalářská práce se zabývá tématikou vzniku a vývoje automobilu. V teoretické části jsou zpracována nejdůležitější historická fakta v časovém úseku od druhé poloviny 17. století až do přelomu 20. století. V uvedeném časovém intervalu jsou přehledně zaznamenány nejdůležitější pokusy o vytvoření vhodného dopravního prostředku a vznik prvních vozů v průmyslově prosperujících zemích. V praktické části práce, je proveden formou orientačního dotazníkového šetření průzkum znalostí studentů z historie automobilismu. Dále byl v dotazníkové části zjišťován zájem studentů o historii automobilů. Praktická část obsahuje také materiály, kterými lze doplnit výuku a mohou sloužit vyučujícím jako vodítko při výuce daného tématu. Cílem práce je v souladu se školním vzdělávacím programem doplnit a rozšířit systém vědomostí a poznatků, z nichž vychází odborné vzdělávání žáků v učebním oboru Automechanik a maturitním oboru Autotronik.
|
|
Změny vegetačního krytu nivní krajiny v důsledku invaze a následné likvidace křídlatky (Reynoutria spp.) na příkladu povodí Morávky. Příspěvek k rekonstrukci potenciální přirozené vegetace lesních fragmentů na Českomoravské vrchovině
Lacina, Jan ; Halas, Petr ; Pavel, Š.
Katastrofická povodeň v červenci 1997 přispěla v povodí řeky Morávky pod Moravskoslezskými Beskydami (Západní Karpaty) k dalšímu šíření invazivního neofytu křídlatky (Reynoutria spp.). Její vitální populace se rozrostly jak v podrostu lužního lesa, tak i na štěrkových lavicích (štěrkové říční náplavy) širokého povodňového koryta řeky. Protože se jedná o území zařazené mezi evropsky významné lokality projektu Natura 2000, probíhala zde v letech 2007 až 2009 kombinovaná mechanická a chemická likvidace tohoto invazivního neofytu. Upraveno pro překlad: Zájmové území je evropsky významná lokalita v rámci projektu Natura 2000, proto zde v letech 2007 až 2009 byla prováděna kombinovaná mechanická a chemická likvidace Reynoutria. Akce „Záchrana lužních stanovišť v povodí Morávky“ byla významně dotována z programu LIFE NATURE Evropskou unií a koordinován Moravskoslezským krajem. Měnící se rozšíření křídlatky bylo v průběhu likvidace mapováno pomocí technologie GIS. Současně probíhal na 18 testovacích plochách monitoring vlivů likvidace křídlatky na autochtonní vegetaci.
|
| |