|
Světelský oltář v kontextu své doby
Brachtlová, Magdalena ; Chlíbec, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Tématem této bakalářské práce je Světelský oltář. Jde o pozdně gotický vyřezávaný oltář z let 1516 - 1525 a je prací šesti neznámých řezbářů. Jde o významné dílo, které spadá do okruhu dunajské školy, ale zároveň nese mnoho prvků italské renesance. Tato práce se bude věnovat umělecko-historickému rozboru tohoto oltáře, bude zkoumat vlivy, které ovlivnily podobu oltáře, a dále dobové okolnosti, které mohly mít na celkové utváření oltáře také značný vliv. Výsledkem by měla být celková syntéza o vzniku a vývoji tohoto oltáře.
|
|
Anonymní řezbář a jeho dílna spolupracující s Mistrem Slavětínského oltáře v severozápadních Čechách
Žebrová, Martina ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Chlíbec, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za úkol nastínit problematiku řezbáře přišlého do severozápadních Čech spolu se svou dílnou a jejich spolupráci na oltářích s malířem nazývaným Mistr slavětínského oltáře. Dále má práce za úkol definovat vlivy a stylová východiska, pod kterými díla vznikala. Dílna, působící převážně v severozápadních Čechách kolem 30. let 16. století, vytvořila v kooperaci s malířem mnoho hodnotných děl přelomu pozdní gotiky a počínající renesance v Čechách. Vzhledem k rozsáhlé řadě sochařských prací připisovaných anonymnímu řezbáři s dílnou, se práce snaží i o zrevidování počtu těchto jemu připisovaných děl.
|
|
Štuková výzdoba letohrádku Hvězda
Jirák, Matouš ; Chlíbec, Jan (oponent) ; Horyna, Martin (vedoucí práce)
Praci rozsahem mnohonasobne presahujid dimenze magisterske diplomove by vyzadovalo jak zjisteni formalnich souvislosti vsech jednotlivfch vyjevu, jichz je vice nez tfi sta (nejen pojmenovani antickych archetypu, ale i vysledovani celych retezcU vfvoje omamentalni typiky a figuralnich kompozic od antiky po cinquecento; sneseni vycerpavajidho uhmu dobove tvorby, vcetne moznych prostredkujidch grafik a kreseb), tak souvislosti vyznamovych (ukryt,Ych dosud pravdepodobne v knihovne arciknizete Ferdinanda: bylo by tfeba osvojit si vse, co v dobe vzniku letohradku a jeho stukove vyzdoby znal). Tato prace proto pouze zrekapitulovala dosavadni vudCi hypotezy, navzajem je porovnala a mylne vytridila. Zdokumentovany byly systemy Cleneni kleneb, mlstnosti jako celky a jednotlive vyjevy v detailech. Byl uCinen pokus odpovedet na nekolik otazek, ktere se ptaji predevsim po formrunich souvislostech vyzdoby lusthausu, zbudovaneho arciknizetem Ferdinandem. K nim byl, na podepreni odpovedi, soustreden srovnavad material. Co z receneho vyplyva? Ze u sidelniho mesta Ceskeho kralovstvi vzniklo do pocatku 60. let 16. stoleti dilo srovnatelne se vsim, co evropske vftvame umeni te doby inspirovalo jeste po radu let, prave v Praze snad nejdele (na dvore Ferdinandova synovce, krrue ceskeho a dsare rimskeho, Rudolfa 11.). Byla to...
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |