|
Mieczyslaw Karlowicz a jeho houslový koncert
Papež, Ondřej ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; PAZDERA, Jindřich (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje tématu „Mieczysław Karłowicz a jeho houslový koncert“. Metodou výzkumu je sběr a analýza informací z historických pramenů a notových vydání.
V první kapitole popisuje život a dílo Mieczysława Karłowicze, věnuje se jeho hudební řeči a také jeho hudebně inspiračním zdrojům.
Ve druhé kapitole se věnuje okolnostem vzniku a provozování Karłowiczova houslového koncertu, přináší také přehled notových vydání a vzniklých nahrávek.
Následující třetí kapitola se zabývá formální a harmonickou analýzou houslového koncertu a je doprovázena četnými notovými ukázkami.
Poslední čtvrtá kapitola uzavírá téma technickou analýzou obtížných míst sólového partu, které demonstruje na ukázkách z notových vydání I. Dubiské, G. Barinové a A. Cofalika.
|
|
Mediální obraz České filharmonie v letech 1996 a 2016
Pěruška, Jan ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Bakalářská práce nazvaná Mediální obraz České filharmonie v letech 1996 a 2016 se zaměřuje na analýzu a následné porovnání mediálních výstupů o nejvýznamnějším českém orchestru v obdobích, kdy slavil sté a sté dvacáté výročí existence. Mezi zkoumaná periodika patří deník Mladá fronta Dnes, v obou zmíněných letech nejčtenější nebulvární český deník, a měsíčník Hudební rozhledy, který patří od roku 1948 mezi zásadní české odborné časopisy věnované vážné hudbě. Cílem práce je zjistit, jak byla v obou médiích České filharmonie prezentována a zda se změnil její mediální obraz.
|
|
Hudba v krematoriích a tradice uměleckého kolektivu krematoria Pardubice
Häckl, Zdeněk ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; Ježek, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce se zabývá hudbou v krematoriích a tradicí uměleckého kolektivu krematoria Pardubice. První kapitola charakterizuje význam a tradice smutečních obřadů napříč historií a náboženských denominací. Druhá kapitola přibližuje historii krematorií v Čechách a Evropě. Třetí kapitola se věnuje architektuře pardubického Krematoria, čtvrtá pak počátkům zdejší hudební produkce a uměleckému zázemí. Stěžejní pátá kapitola se věnuje vývoji uměleckého kolektivu Pardubice a přináší soupis všech hudebníků, kteří zde působili v letech 1923 až 2018. Poslední šestá kapitola definuje repertoár souboru a jeho vývoj.
|
|
O. F. Korte a jeho skladby pro housle
Kašparová, Karin ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce s názvem O. F. Korte a jeho skladby pro housle je rozdělena do čtyř kapitol. V prvních dvou kapitolách je představen skladatelův život a jeho kompoziční tvorba. Jsou zde popisovány okolnosti, které ho ovlivnily v oblasti tvorby, a byly pro něj inspirací. Poté jsou stručně popsány čtyři skladby z jeho díla. Druhá část této práce popisuje skladby určené pro housle a klavír. První jsou „Filozofické dialogy“ a druhá je „Elíhú kontra Jób“. U těchto kompozic jsou detailně popsány důvody vzniku, jejich premiéry a jednotlivé části. Předposlední kapitola obsahuje motivicko-tematickou analýzu všech čtyř vět „Filozofických dialogů“.
|
| |
|
Houslové koncerty J. Sibelia a B. Bartóka č. 2 v podání J. Sterna, G. Shahama a V. Mullové
Al-Ashhab, Milan ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na porovnání stylů hry tří houslistů
světového významu – Isaaca Sterna, Gila Shahama a Viktorie Mullové. Této
komparace je dosaženo pomocí zevrubné analýzy interpretace dvou vybraných
houslových koncertů rozdílné hudební povahy. Z jednotlivých detailů provedení
vyvodíme celkovou charakteristiku pojetí houslového umění u jednotlivých
interpretů.
Práce je rozdělena do tří kapitol. První se zabývá stručnými životopisy
dotyčných skladatelů i interpretů. Tématem druhé kapitoly je porovnání
konkrétních interpretací houslového koncertu Jeana Sibelia, třetí srovnává
provedení Bartókova druhého houslového koncertu.
|
|
Bohuslav Matoušek: houslista tělem i duší
Junek, Jakub ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; ŠTRAUS, Ivan (oponent)
Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s uměleckým životem Bohuslava Matouška, vynikajícího významného českého houslisty a pedagoga. Přibližuje také jeho životní úspěchy v oblasti zvukového záznamu, nejblíže se věnuje okolnostem vzniku a vydání souborného díla Bohuslava Martinů pro koncertantní housle (a violu). Vydání kompletních skladeb Bohuslava Martinů dosáhlo celosvětového úspěchu, proto připojuji části recenzí a kritik ze zahraničí.
Následuje výčet nejsignifikantnějších sólových nahrávek, několik částí rozhovorů
pro tuzemský tisk a v závěru práce uvádím interpretační analýzu nahrávky
Brahmsova houslového koncertu D dur Op. 77 pana Matouška z roku 1988.
|
| |
| |
|
Eugéne Ysaye, Fritz Kreisler: velcí houslisté a skladatelé
Schäferová, Eva ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Má práce se zabývá dvěma významnými uměleckými osobnostmi přelomu 19. a 20. století. Eugèna Ysaÿe a Fritze Kreislera. Představuje dva vynikající houslisty, kteří byli zároveň i skvělými skladateli, což dokládají jejich díla, která výrazně obohatila houslovou literaturu. Tato práce ve své první polovině představuje belgického houslistu a skladatele Eugène Ysaÿe, jehož dílo je nedílnou součástí repertoáru každého houslisty dnešní doby. Ve druhé polovině se zabývá dílem a osobností Fritze Kreislera.
|