Název:
Ruská klavírní škola - Lev Naumov
Překlad názvu:
Russian piano school - Lev Naumov
Autoři:
Doležel, Ladislav ; Leichner, Emil (vedoucí práce) ; Malý, František (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt
V této práci jsem se pokusil popsat historii vzniku ruské klavírní školy a zaměřit se na jednu z klíčových osobností tohoto směru, profesora Lva Naumova.
V úvodu se zmiňuji o svých motivacích k tvorbě této práce.
První kapitola směřuje k vymezení pojmu ruská klavírní škola a konfrontuje názory na její existenci.
Druhá kapitola shrnuje v šesti podkapitolách počáteční období vývoje ruské klavírní školy v 19.století, které reprezentují osobnosti John Field, Anton a Nikolaj Rubinsteinové a Teodor Lešetický.
Třetí kapitola popisuje hlavní osobnosti ruské klavírní školy ve 20.století. Ve dvou podkapitolách jsem se zaměřil na Alexandra Goldenweisera a Samuela Feinberga.
Čtvrtá kapitola pojednává o životě a přínosu jednoho z nejvýznamnějších pedagogů ruské klavírní školy Genricha Nejgauze.
Pátá kapitola je věnována nejslavnějším pianistům z Nejgauzovy třídy - Svjatoslavu Richterovi a Emilu Gilelsovi. Třetí oddíl krátce pojednává o osobnosti Nejgauzova syna a asistenta Stanislava Nejgauze.
Šestá kapitola podrobně rozebírá život a pedagogickou činnost Nejgauzova posledního asistenta, profesora Lva Naumova. Kapitola je rozdělena do osmi podkapitol, z nichž poslední je zaměřena na Naumova asistenta, pianistu Konstantina Ščerbakova.
Sedmá kapitola rozšiřuje pohled na systém hudebního školství ustanovený v Rusku po revoluci v roce 1917.
V závěru píši o vlivu ruské klavírní školy na světovou klavírní pedagogiku.Abstract
In this work I tried to describe genesis of russian piano school with concentration on one of the most pivotal personality of this direction, professor Lev Naumov.
In the introduction I mentioned my motivation for writing this thesis.
The first chapter aim at determination of the term russian piano school and confronts views about its existence.
The second chapter summarize in six subchapters initial period of development of russian piano school in 19th century, which is represented by such pianists as John Field, Anton and Nicolai Rubinsteins, Theodor Leschetitzky.
The third chapter describes the formost personalities of russian piano school in 20th century. Its two subchapters are focused on Alexander Goldenweiser and Samuil Feinberg.
The fourth chapter discuss about life and contribution one of the most distinguished pedagogues of russian piano school ? Heinrich Neuhaus.
The fifth chapter is dedicated to the most famous pianists from Neuhaus´s class ? Sviatoslav Richter and Emil Gilels. The third section briefly discuss the personality of Neuhaus´s son and assistant Stanislav Neuhaus.
The sixth chapter analyses in detail lifeand pedagogical activity one of the last Neuhaus assistants, profesor Lev Naumov. The chapter is divided into eight subchapters, the last one is focused on Naumov´s assistant, pianist Konstantin Scherbakov.
The seventh chapter extends a view on the system of musical education established in Russia after revolution in 1917.
At the conclusion I write about influence of russian piano school on the world piano pedagogy.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/6507