Název:
VNÍMÁNÍ CENOVÉ HLADINY VS. MĚŘENÁ CENOVÁ HLADINA, JEJÍ OVLIVŇOVÁNÍ A ZPĚTNÉ PŮSOBENÍ NA EKONOMIKU
Překlad názvu:
Price perception vs. measured inflation and its influence and impact on economics and political vote
Autoři:
Marková, Lenka ; Šíma, Josef (vedoucí práce) ; Rybáček, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Měření cenové hladiny ukazatelem CPI dává prostor pro určitou mezeru mezi naměřenou cenovou hladinou a hladinou subjektivně vnímané inflace. Diplomová práce se zabývá kvantifikováním této mezery u jednotlivých skupin obyvatel, na konkrétních datech upozorňuje, jak tento gap ovlivňuje jednotlivce, zda růst životních nákladů podle indexu CPI kopíruje vnímání o cenách. Objasňuje vliv nesprávné konstrukce indexu jako důležitého orientačního bodu v ekonomice způsobujícího redistribuci zdrojů v souvislosti s jeho využitím pro indexaci důchodů a navrhuje správnější přístupy ke konstrukci indexu. Zkoumá, jaké faktory ovlivňují vnímání cen a vstupují do vyhodnocování zisků a ztrát v myslích spotřebitelů. Vnímání cen je ovlivněno jak socio-ekonomickým tak politickým prostředím, závěr práce přesahuje do oblasti politických voleb a zjišťuje, zda existuje kauzální vztah mezi vnímáním cen a volbou té které části politického spektra.Measurement of price level with consumer price indices forms some gap between measured inflation and perceived inflation. The graduation theses is concerned with quantification of gap in particular group of individuals and shows on measuring data, how this gap influents individuals, if growth of cost of living according to consumer price index copies price perception. It illustrates influence the incorrect construction of indices as important orientation point in economy, which redistribution of recourses, in context with usage of indices for income indexation and suggests more appropriate approach for constructing aggregate price index. It investigates what factors influence price perception and comes into gain and loses calculation which people are confronted. Price perception is influenced both socio-economic and political environment. The end of theses overlaps into political vote and investigates if there is causal of relationship between price perception and political vote.
Klíčová slova:
ceny; CPI; spotřební koš; vnímaná inflace; životní náklady; consumer basket; cost of living; CPI; perceived inflation; prices
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/24556