Original title:
Problémy vyhledávání informací v prostředí internetu
Translated title:
Problems of searching on the Internet
Authors:
Tajtl, Martin ; Sklenák, Vilém (advisor) ; Šubrta, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá problematikou vyhledávání informací na internetu. Zejména pak různými nástroji vyhledávání a uživatelského přístupu k nim. Zvláštní pozornost je věnována fulltexto-vým vyhledávačům, které jsou v současnosti nejpoužívanějším nástrojem. Práce se věnuje jejich funkcím a specifikům, ale i možnostem jejich využití ze strany uživatelů. Analyzovány jsou různé strategie vyhledávání nejen za pomoci fulltextových vyhledávačů. Popsány jsou i hlavní faktory ovlivňující volbu prostředku vyhledávání, jakož i trendy internetového vyhledávání. Podstatnou částí práce je vyhodnocení průzkumu realizovaného pro tuto práci. Zde jsou roze-brány závislosti mezi jednotlivými odpověďmi a jejich možné příčiny. Z pohledu uživatele jsou tak popsány přednosti a slabiny nástrojů a metod vyhledávání na internetu.This work is focusing on searching on the Internet. In particular, different searching tools and user access to them. Particular attention is paid to full text search engines, which are currently most widely used instrument. The work puts mind of the features and specifics of them, and the possibility of their use by users. There are analyzed possible strategies of searching, not only through the full text search engines. The main factors influenced the choice of searching instrument are described as well as the trends of Internet searching. A substantial part of this work is to evaluate the survey conducted for this work. There are analyzed dependencies between individual responses and their possible causes. The strengths and weaknesses of instruments and methods for searching on the Internet are described from the user perspective.
Keywords:
catalog; Internet; metasearch; operators; search; search engine; search strategy; SEO; user; Internet; katalog; metavyhledávač; operátor; SEO; strategie vyhledávání; uživatel; vyhledávač; vyhledávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24155