Original title:
Je etický kodex cestou k etickému chovaniu?
Translated title:
Is code of conduct the way for ethical behaviour?
Authors:
Mintál, Martin ; Džbánková, Zuzana (advisor) ; Sirůček, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Úlohou diplomovej práce je zistiť funkciu etického kódexu v nadnárodných spoločnostiach, jeho reálny prínos pri riešení rôznych situácii a mieru implementácie do zložitých dodávateľských reťazcov. Prostredníctvom porovnania etických kódexov dvoch nadnárodných korporácii je poukázané na mieru zapojenia a efektivity štandardov etického kódexu do podnikateľskej praxe. Teoretická časť slúži ako úvod potrebný k vytvoreniu prehľadu o danej problematike. Hlavnou témou je etický kódex, jeho obsah, druhy a celkový význam pre podnikanie. Do teórie je zahrnutá aj podnikateľská etika a potreba implementácie jej princípov do podnikateľských praktík nadnárodných spoločností. Praktická časť využíva poznatky dosiahnuté v mojej bakalárskej práci o vplyve globalizácie na nadnárodnú spoločnosť Nike, Inc, ktoré sú rozšírené o súčasný prístup a doterajší vývoj spoločnosti. Výber európskej spoločnosti IKEA má prínos pre porovnanie a zhodnotenie etických kódexov dvoch rozdielnych spoločností v mnohých aspektoch. Snahou je na základe zozbieraných informácii a porovnaním prístupu dvoch nadnárodných spoločností zhodnotiť význam a efektívnosť etického kódexu v podnikateľskej praxi.Cílem diplomové práce je zjistit funkci etického kodexu v nadnárodních společnostech, jeho reální přínos při řešení různých situací a míru implementace do složitých dodavatelských řetězců. Prostřednictvím porovnání etických kodexů dvou nadnárodních firem je poukázáno na míru zapojení a efektivity standardů etického kodexu do podnikatelské praxe. Hlavním tématem je etický kodex, jeho obsah, druhy a celkový význam pro podnikání. Do teorie je zahrnuta aj podnikatelská etika a potřeba implementace jej principů do podnikatelských praktik nadnárodních společností. Praktická část užívá poznatků z bakalářské práce o vlivu globalizace na nadnárodní společnost Nike, Inc, které jsou rozšířeny o současný přístup a jej dosavadní vývoj. Výběr evropské společnosti IKEA má přínos pře porovnání a zhodnocení etických kodexů dvou rozdílných společností v mnohých aspektech. Snahou je na základě disponibilních informací a porovnáním přístupu dvou nadnárodních korporací zhodnotit význam a efektivnost etického kodexu v podnikatelské praxi.The main task of my master's thesis is to identify the function of the code of conduct in multinational corporations, it's real gain in the proces of solving various situations and the measure of it's implementation into the supply chain. Through the comparison of two codes of conduct of multinational corporations is shown the measure of involvement and efficiency of standards stated in these codes applicable in real business environment. Theoretical part is an introduction needed to gain an overall knowledge about this theme. Main part is dedicated to code of conduct, it's content, categories and meaning in business. Also the business ethics is involved and the demand for implementation it's principals into business practices of multinational corporations. Practical part uses the knowledge gained from my bachelor's thesis about influence of globalisation on multinational corporation Nike, Inc, which are extended by up-to-date information. The choice of european corporation IKEA has the contribution to comparison and evaluation of codes of conduct of two different companies in wide range of aspects. The main effort is according to the collected information and their further analysis to evaluate the purpose and efficiency of code of conduct in everyday use of companies.
Keywords:
business ethics; code of conduct; developing countries; ethics; fundamentals of code of conduct; IKEA; implementation; multinational corporation; Nike, Inc; strategy; supplier; dodavatelé; etické rozhodování; etický kodex; etika; IKEA; implementace; nadnárodní společnost; Nike, Inc; podnikatelská etika; rozvojové země; standardy etického kodexu; strategie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24391