Original title:
Selected Aspects of Cultural Differences and their Influence on the International Marketing Mix
Translated title:
Selected Aspects of Cultural Differences and their Influence on the International Marketing Mix
Authors:
Svendsen, Anne Sakseide ; Lhotáková, Markéta (advisor) ; Cook, Gina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] Culture is an important business element which can make the difference between success and failure for businesses that will expand abroad. The differences between two cultures do not have to vary to a large extent, but they still have to be considered. Hence knowledge about culture plays an important role in a company's decision making process. This master thesis is focused on selected aspects of cultural differences and their influence on the international marketing mix. The first part of the thesis contains a theoretical overview of culture and some of the main research which has been done through history: Hofstede and Trompenaars. Further on theory about Philip Kotlers' four P's are discussed, as well as how the culture elements influence the international marketing mix. The practical part consists of a case study of the international marketing mix Häagen-Dazs uses on the Chinese market. It starts with general knowledge about Häagen-Dazs, their products and their strategy in the United States. Then it continues with basic information about China, Chinas' history and culture which is relevant to understand the changes Häagen-Dazs have made on their marketing mix used in China. Further analyses of Häagen-Dazs' marketing mix on the Chinese market is discussed. The emphasis is put on the elements which are adapted to the Chinese culture and why these changes were made. The practical part also includes Hofstede's analyses about China and sees if these analyses are applicable on the marketing mix that Häagen-Dazs use. As a closure of the practical part further recommendations for Häagen-Dazs' in China have been conducted with emphasis on adaption to the Chinese culture.Kultura jako jeden z důležitých aspektů podnikání může rozhodovat o úspěchu či neúspěchu při expanzi firmy na zahraniční trhy. Rozdíly mezi kulturami dvou států nemusí být obrovské nicméně rozhodně by měly být brány v potaz. Z tohoto důvodu by znalost kultury neměla být opomíjena při rozhodnutích společností. Tato diplomové práce se zabývá vybranými aspekty rozdílů mezi rozlišnými kulturami a jejich vlivem na mezinárodní marktetingový mix. Úvodní teoretická část diplomové práce obsahuje popis jednotlivých složek kultury a popisuje výsledky vybraných výkumných prací zabývajících se kulturou (zejména Hofstede a Trompenaars). V teoretické části jsou dále popsány 4P Philipa Kotlera stejně spolu s kulturními elementy, které ovlivňují mezinárodní marketingový mix. Praktická část diplomové práce zahrnuje případovou studii mezinárodního marketingového mixu společnosti Häagen-Dazs na čínském trhu. V této části je obecně popsána tato společnost a její strategie na jejím domácím trhu v USA. Následuje popis základních informací o Číně, čínské historii a kultuře, což je velmi důležité pro pochopení rozdílů v marketingových mixech Häagen-Dazs pro USA a Čínu. V diplomové práci je provedena detailní analýza tohoto mixu a jsou zdůrazněny prvky mixu, které byly upraveny z důvodu kulturních specifik Číny. Praktická část zahrnuje taktéž Hofstedeho analýzu Číny a zkoumá, zda-li je tato analýza v rozporu s marketingovým mixem Häagen-Dazs na čínském trhu. V závěrečné části práce jsou na základě předchozích částí práce firmě dána doporučení pro její marktetingový mix, která vycházejí z důrazu na kulturní aspekty Číny.
Keywords:
China; Cultural factors; Culture; Häagen-Dazs; Marketing; Häagen-Dazs; kultura; kulturní faktory; marketing; Čína
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26169