Název:
Bazální stimulace u dětí
Překlad názvu:
Basal stimulation of children
Autoři:
SOJKOVÁ, Kristýna Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Současný stav: Bazální stimulace je pedagogicko - ošetřovatelský koncept, který se může aplikovat na široké spektrum příjemců. Tento koncept má za úkol uspokojit pacientovy potřeby. Jedna ze skupiny pacientů, na kterou se může aplikovat koncept bazální stimulace, jsou nedonošení novorozenci. U nedonošených novorozenců se skrze aplikaci bazální stimulace snaží dosáhnout toho, že se naváže vztah matka - dítě. To je považováno za nejdůležitější přínos pro nedonošeného novorozence. Od tohoto se poté odvíjí, že nedonošený novorozenec získá potřebný pocit bezpečí a jistoty, dojde ke zlepšení jeho fyziologických funkcí, nezralý novorozenec celkově lépe prospívá. Cíle: Pro účel této bakalářské práce byl stanoven jediný cíl, a to zjistit využívání konceptu bazální stimulace u nedonošených novorozenců na jednotce intenzivní a resuscitační péče a jednotce intermediární péče. Metodologie: Výzkumné šetření bylo provedeno formou kvalitativního výzkumu za pomoci hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. První výzkumný soubor tvořilo 7 dětských sester, které pracují na jednotce intermediární péče a jednotce intenzivní a resuscitační péče. Druhý výzkumný soubor tvořily 3 matky hospitalizované se svými dětmi na jednotce intermediární péče. Veškeré rozhovory kromě jednoho byly nahrávány na diktafon a následně doslovně přepsány do Microsoft Word. Poté proběhla analýza dat za pomoci metody "tužka - papír". Následně došlo k utvoření kategorií a podkategorií, které souvisely s výzkumnými otázkami. Výsledky: Z výsledků vyplynulo, že všechny dotazované dětské sestry využívají aplikaci bazální stimulace u nedonošených novorozenců. Nejčastějším prvkem využívaným dětskými sestrami je somatická stimulace, dále také stimulace orální, z níž vychází orofaciální stimulace. Jako nejčastější techniky a metody, které dětské sestry využívají u nedonošených novorozenců, je dotek a klokánkování. Tyto prvky a metody mají nenahraditelný podíl na navázání vztahu matka - dítě a vedou ke zlepšení fyziologických funkcí u nedonošených novorozenců a navození pocitu bezpečí a jistoty. Dále také z výzkumného šetření vyplynulo, že dětské sestry, jak jen to je možné, zapojují také matky do aplikace bazální stimulace u jejich dětí. Závěr: Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že dětské sestry využívají koncept bazální stimulace u nedonošených novorozenců. Využívají jak prvky bazální stimulace, tak různé techniky a metody. Dále bylo také zjištěno, že zapojují matky do bazální stimulace u svých dětí ihned, jak jen to je možné. Doporučení pro praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou sloužit jako edukační materiál jak pro sestry pracující s nedonošenými novorozenci, tak i pro rodiče nedonošených novorozenců. Current status: Basal stimulation is a pedagogical and nursing concept that can be applied to a wide range of recipients. This concept is designed to meet the patient's needs. One group of patients to whom the concept of basal stimulation can be applied is premature newborns. In premature newborns, the application of basal stimulation seeks to establish a mother-infant relationship. This is considered the most important benefit for the premature newborn. From this, the premature newborn then gains the necessary sense of security and safety, his physiological functions improve, and the immature newborn thrives better overall. Goals: For the purpose of this bachelor thesis, a single aim was set, namely to investigate the use of the concept of basal stimulation in preterm neonates in the intensive and resuscitation care unit and the intermediate care unit. Methodology: The research investigation was conducted in the form of qualitative research using in-depth semi-structured interviews. The first research population consisted of 7 paediatric nurses working in the intermediate care unit and the intensive and resuscitation care unit. The second research set consisted of 3 mothers hospitalized with their children in the intermediate care unit. All but one of the interviews were recorded on a dictaphone and then transcribed verbatim into Microsoft Word. Data analysis was then conducted using the pencil-and-paper method. Subsequently, categories and subcategories were formed that related to the research questions. Results: The results showed that all interviewed nurses use basal stimulation in preterm newborns. The most common element used by paediatric nurses is somatic stimulation, followed by oral stimulation, which is followed by orofacial stimulation. Touch and kangarooo mother care are the most common techniques and methods used by paediatric nurses with preterm neonates. These elements and methods are indispensable in establishing the mother-infant relationship and lead to improved physiological functions in premature newborns and to a sense of security and safety. Furthermore, the research also revealed that paediatric nurses also involve mothers as much as possible in the application of basal stimulation to their babies. Conclusion: A research investigation found that paediatric nurses use the concept of basal stimulation in premature newborns. They use elements of basal stimulation as well as various techniques and methods. It was also found that they involve mothers in basal stimulation in their babies as soon as possible. Recommendations for practice: The results of this bachelor thesis can serve as teaching material for nurses working with premature newborns as well as for parents of premature newborns.
Klíčová slova:
Bazální stimulace; dětská sestra; edukace; matka; nedonošený novorozenec; Basal stimulation; education; mother; pediatric nurse; premature newborn Citace: SOJKOVÁ, Kristýna. Bazální stimulace u dětí. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/72232