Název:
Dětská literatura 21. století v knihovnách mateřských škol
Překlad názvu:
Children's Literature of the 21st Century in Kindergarten Libraries
Autoři:
SULANOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Najdeme v knihovnách mateřských škol dětskou literaturu 21. století? Nebo snad více převažuje literatura starší, tj. vydaná před rokem 2000? Jakým knihám pro děti dávají učitelé přednost? Staví do popředí kvalitu před kvantitou? Odpovědi nejen na tyto otázky přináší bakalářská práce "Dětská literatura 21. století v knihovnách mateřských škol", jejímž cílem je zmapovat vybavenost dětských knihoven v jihočeských mateřských školách. Teoretická část nejprve seznamuje s pojmem dětská literatura a jejími počátky. Blíže představí nejznámější literární ocenění knih pro děti a vyzdvihne oceněné tituly. Zmíní současnou problematiku tabuizovaných témat v mateřských školách a všudypřítomná média. Nastíní, jak vybrat kvalitní knihy pro děti, a poskytne inspiraci na složení třídní knihovny. Praktická část věnuje pozornost vybavení knihoven sledovaných mateřských škol na základě předem připraveného seznamu kvalitní a oceněné literatury pro děti po roce 2000. Rovněž sdělí fakta o literatuře vydané před rokem 2000. Závěrem práce porovná, shrne a interpretuje data získaná kvalitativním výzkumem realizovaným pomocí metody interview s patnácti pedagogickými pracovníky ze záměrně vybraných mateřských škol klasického a alternativního zaměření. Do we find 21st-century juvenile literature in preschool libraries? Or does older literature, meaning published before 2000, prevail? Which books do teachers prefer for children? Do they prioritize quality over quantity? The thesis, "Juvenile Literature of the 21st Century in Preschool Libraries", aims to map the resources of juvenile libraries in preschools in South Bohemia. The theoretical part introduces the concept of juvenile literature and its beginnings. It presents the most well-known literary awards for juvenile books and highlights awarded titles. It mentions current issues of taboo topics in preschools and omnipresent media. It outlines how to select quality books for children and provides inspiration for composition of classroom libraries. The practical part focuses on the library collections of selected preschools based on a prepared list of quality and award-winning juvenile literature post-2000. It also provides facts about literature published before 2000. The conclusion compares, summarizes, and interprets data collected through qualitative research using interviews with fifteen educational staff from intentionally selected traditional and alternative preschools.
Klíčová slova:
dětská literatura; dětská/třídní knihovna; literární ocenění; mateřská škola; juvenile literature; juvenile/classroom library; literary awards; preschool Citace: SULANOVÁ, Lenka. Dětská literatura 21. století v knihovnách mateřských škol. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/65698