Original title:
Informovanost sester o epilepsii
Translated title:
Awareness of epilepsy among nurses
Authors:
KUKAČOVÁ, Markéta Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na informovanost sester o epilepsii a jejím cílem je zjistit, jak různé faktory ovlivňují jejich míru obeznámenosti o problematice. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou epilepsie, včetně podrobného rozdělení záchvatů. Dále se zaměřuje na různé diagnostické metody a terapeutické postupy používané při léčbě tohoto onemocnění. Poslední část teoretické části se věnuje pohledu ošetřovatelství na epilepsii. Cílem práce bylo zjistit, zda vzdělání, délka klinické praxe a pracoviště (standardní lůžková část oddělení nebo jednotka intenzivní péče) ovlivňují informovanost sester o epilepsii. Kvantitativní metoda šetření byla zvolena pro sběr dat, a to prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku. Výsledky výzkumné části poukazují na to, jak jednotlivé faktory jako je stupeň vzdělání, délka klinické praxe či část oddělení, na kterém je sestra zaměstnaná, ovlivňují míru informovanosti. Závěrem této práce je, že její přínos spočívá nejen v rozšíření informovanosti zdravotnického personálu prostřednictvím samotného výzkumu, ale také formou informačního letáku. Získané poznatky mohou sestry využít ke zkvalitnění péče poskytované pacientům s epilepsií.This bachelor's thesis focuses on nurses' knowledge about epilepsy, aiming to investigate how various factors influence their level of knowledge. The theoretical part of the thesis addresses the characteristics of epilepsy, including a detailed classification of seizures. It also focuses on various diagnostic methods and therapeutic approaches used in the treatment of this condition. The final section of the theoretical part examines the nursing perspective on epilepsy. The objective of this study was to determine whether education, length of clinical practice, and workplace (standard ward or intensive care unit) affect nurses' knowledge about epilepsy. A quantitative research method was chosen for data collection, using an unstandardized questionnaire. The results of the research indicate how individual factors such as educational level, length of clinical practice, and the specific department in which a nurse is employed affect the level of knowledge.In conclusion, the contribution of this study lies not only in expanding the knowledge of healthcare professionals through the research itself but also in the form of an informational leaflet. The acquired knowledge can be utilized by nurses to enhance the care provided to patients with epilepsy.
Keywords:
clinical practice; education; epilepsy; Knowledge; nurse; epilepsie; Informovanost; klinická praxe; sestra; vzdělání Citation: KUKAČOVÁ, Markéta. Informovanost sester o epilepsii. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72406