Název:
Spolupráce a poznávání v inkluzivní výtvarné výchově
Překlad názvu:
Cooperation and cognition in inclusive art education class
Autoři:
Mladá, Helena ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se v návaznosti na mou bakalářskou práci věnuje formám spolupráce v inkluzivní heterogenní třídě v hodinách výtvarné výchovy směřujících k rozvoji sociálních interakcí, poznávání a tvorbě vizuálně obrazných vyjádření. Klade si za cíl prozkoumat možnosti společného procesu tvorby výtvarné výpovědi jako nástroje vzájemného poznávání i komunikace různých podob vztahování se a uchopování světa kolem nás. Teoretická část práce je věnovaná východiskům inkluzivní výtvarné výchovy a sociálnímu paradigmatu žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Jako kontext výtvarné vizuální kultury vztažený k vzájemnému poznávánía spoluprácijezařazena kapitola věnovaná uměníspolupráce. Dále práce zpracovává téma tvorby jako svébytného způsobu poznávání, které zároveň skýtá možnosti participace na vytváření obsahů společného uměleckého vzdělávání v konkrétních hodinách výtvarné výchovy. Druhá část práceje věnována kvalitativnímu výzkumurealizovaného v soukroméinkluzivníškole. Případová studiese zaměřila na zkoumánísituacíve výuce výtvarnévýchovy v 7.a 9. třídě. Jako paralela k designu případové studie byla použita kartografická metoda. Jádrem výzkumného šetření bylo sledování průběhu výtvarné spolupráce žáků s Aspergerovým syndromem s kolektivem třídy a vyučující zejména během participativní výtvarné tvorby....Thethesis is related to my bachelor'sthesisand focuseson formsofcollaboration in an inclusive heterogeneous classroom in art classes aimed at the development of social interaction, cognition and the creation of visual imagery. It aims to explore the possibilities of the collaborative process of creating visual statements as a tool for mutual cognition and communication of different forms of relating to and grasping the world around us. The theoretical part of the thesis is devoted to the background of inclusive art education and the social paradigm of pupils with special educational needs. A chapter on the art of collaboration is included as a context of visual art culture related to mutual knowledge and cooperation. Furthermore,the thesis elaboratesthe theme of creation as a distinctiveway of cognition,which at the same time offers possibilities of participation in the creation of the contents of collaborative art education in specific art education classes. The second part of the thesis is devoted to qualitative research carried out in a private inclusive school. The case study focused on exploring situations in art education lessons in grades 7 and 9. A cartographic method was used as a parallel to the case study design. The core of the research investigation was to observe the process of art...
Klíčová slova:
heterogenní třída; inkluzivní výtvarná výchova; sociální interakce; spolupráce; učitel; učitelka výtvarné výchovy; žák; žákyně s poruchou autistického spektra; art teacher; cooperation; heterogeneous classroom; inclusive art education; pupil with autism spectrum disorder; social interaction