Název:
Péče u dětí s poruchami autistického spektra v domácím prostředí
Překlad názvu:
Care for children with autism spectrum disorders in the home environment
Autoři:
FLORIÁNOVÁ, Eliška Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá péčí u dětí s poruchami autistického spektra (PAS) v domácím prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je zmíněn historický vývoj, klasifikace, charakteristika, etiologie vzniku, klinický obraz, diagnostika a terapie poruch autistického spektra. Nejdůležitější kapitolou teoretické části je však rodina a péče v domácím prostředí. Je zde popsána rodina a dítě s PAS, dále pak homesharing, potřeby, role dětské sestry při péči a specifika v oblasti sebepéče. Praktická část a cíle jsou zaměřeny na specifika péče v domácím prostředí, na potřeby dětí s poruchami autistického spektra a na to, jakým způsobem se dětská sestra zapojuje do péče. Pro realizaci výzkumu byla využita metoda kvalitativního šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů s osmi matkami a se dvěma dětskými sestrami. Rozhovory byly anonymně nahrávány na diktafon a poté přepsány do písemné formy. Výsledky šetření byly kódovány pomocí metody "tužka a papír", následně bylo vytvořeno devět kategorií a několik podkategorií. Konkrétně byly vytvořeny tyto kategorie: Zjištění diagnózy, Informační zdroje o péči, Péče v domácím prostředí, Homesharing, Reakce na změny a neznámé osoby, Komunikace, Potřeby, Specifika péče v domácím prostředí a Dětská sestra a péče u dětí s PAS. Výsledky jsou rozděleny do přehledné tabulky a schémat. Z výzkumného šetření vyplynulo, že péče u dětí s PAS je v domácím prostředí individuální a mnohdy náročná. Matky také uváděly, že nejsou spokojeny s informovaností o péči v domácím prostředí, protože je nikdo o této problematice neinformoval. Nejčastějším problémem je sebepéče, kdy většina dětí s PAS potřebuje ve všem dopomoct, ať už jde o oblékání, stravování, toaletu či hygienu. Dalším specifikem při péči je i přecitlivělost, například na různé barvy, tvary nebo materiál. Komunikace s těmito dětmi je také náročná, jelikož komunikují především neverbálně či vizuálně pomocí záštitných předmětů. Specifikem pro děti s PAS je i dodržování rituálů před spánkem či při stravování. Děti s PAS mají biologické, sociální a psychické potřeby. V mnoha případech ale biologické potřeby nepociťují, a tak je hlídají jejich rodiče. Dětské sestry se na péči podílejí tak, že rodiče edukují a snaží se je ve všem podporovat. Pokud dítě s PAS navštíví ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost nebo ordinaci zubního lékaře, sestra se snaží vždy respektovat jeho rituály. The bachelor thesis deals with the care for children with autism spectrum disorders (ASD) in the home environment. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The historical development, classification, characteristics, etiology, clinical picture, diagnosis and therapy of autism spectrum disorders are discussed in the theoretical part. The most important chapter of this theoretical part is family and care in the home environment. It describes a family and a child with ASD, as well as homesharing, needs, the role of the paediatric nurse in care and specifics in the area of self-care. The practical part and the objectives are focused on the specifics of care in the home environment, the needs of children with autism spectrum disorders and also how the paediatric nurse participates in the care. A qualitative research method was used to conduct the research using semi-structured interviews with eight mothers and two paediatric nurses. The interviews were recorded anonymously on a dictaphone and then transcribed into written form. The survey results were coded using the "pencil and paper" method, and nine categories and several subcategories were subsequently created. Specifically, the following categories were created: Diagnosis, Information Resources about Care, Care in the Home Environment, Homesharing, Reactions to Change and Strangers, Communication, Needs, Specifics of Care in the Home Environment and Paediatric Nurse and Care for a Child with ASD. The results are divided into well-arranged charts and diagrams The research showed that the care of children with ASD in the home environment is individual and often demanding. Mothers also reported that they were not satisfied with the information about home care because no one talked to them about this issue. The most common problem is self-care because most children with ASD need help with everything, whether it is dressing, eating, going to the toilet or hygiene. Another specificity in the care is hypersensitivity, for example to various colours, shapes or materials. Communication with these children is also very hard, as they communicate especially in a non-verbal or visual way through the use of special objects. Also the observance of rituals before sleeping or eating is very specific for children with ASD. The children with ASD have biological, social and psychological needs. In many cases, however, these children with ASD do not feel the biological needs, so their parents have to look after them. The paediatric nurses participate in the care by educating the parents and trying to support them in whatever is needed. If a child with ASD visits a General practitioner's surgery for children and adolescents or a dentist's surgery, the nurse should always try to respect the child's rituals.
Klíčová slova:
domácí prostředí; dítě; dětská sestra; poruchy autistického spektra; Péče; rodiče; autism spectrum disorders; Care; child; home environment; paediatric nurse; parents Citace: FLORIÁNOVÁ, Eliška. Péče u dětí s poruchami autistického spektra v domácím prostředí. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/75380