Název:
Problémy ve vzájemné komunikaci mezi učitelem a rodičem dítěte se specifickou poruchou učení a chování
Překlad názvu:
Problems in mutual communication of teachers and parents of children with Specific developmental disorders of scholastic skills and Hyperkinetic Disorder
Autoři:
ČECHOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tématem problémů ve vzájemné komunikace mezi učiteli a rodiči dětí se specifickou poruchou učení a chování na konkrétní základní škole. Cílem práce je zachytit neefektivní a efektivní procesy vzájemné komunikace učitele a rodiče dítěte se SPUCH a vytvoření nástinu souboru kroků pro efektivní komunikaci. Dále zjištění vlivu proinkluzivního nastavení učitele na ochotu řešení problému. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá charakteristikou a etiologií specifických poruch učení a chování. Následně není opomenuta ani klasifikace těchto poruch. Věnuje se také spolupráci mezi rodinou a školou a jejich vzájemnou komunikací. Popsány jsou i komunikační chyby a bariéry, ale i efektivní přístupy. Zmíněny jsou i méně obvyklé a alternativní možnosti spolupráce. Praktická část je zaměřena na analýzu získaných dat a shrnutí výsledků výzkumného šetření. Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byly vytvořeny dvě varianty polostrukturovaných rozhovorů - pro třídní učitele a pro rodiče dětí se SPUCH. Výsledky výzkumu poukazují na skutečnost, že klíčovým faktorem pro funkční vzájemnou komunikaci je nastavení systému spolupráce mezi všemi zúčastněnými. Důležitá je vzájemná ochota spolupráce, dostatečná zpětná vazba, rovnocenný přístup, zájem a snaha. Signifikantní roli hraje postoj učitele k dítěti se SPUCH, který je rodiči vnímán rozporuplně a mnohdy převažuje výrazná nespokojenost. Z výzkumu dále vyvstal problém v rozdílnosti názorů školy a ŠPZ na práci s dětmi se SPUCH, kdy z pohledu rodičů často vyplývá, že podpůrná opatření nejsou školou dostatečně naplňována. Některé negativní aspekty se týkaly školy jako celku, nikoli konkrétních respondentů.This diploma thesis deals with the topic regarding communication problems between teachers and parents of children with Specific developmental disorders of scholastic skills and Hyperkinetic Disorder at a particular elementary school. The aim of the thesis is to examine both inefficient and efficient processes in communication between a teacher and a parent of a child with specific learning and behavioral disabilities and to create an outline of a set of steps to achieve effective communication. Another goal is to determine the influence of the teacher's inclusive setting on the willingness to solve problems. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with the characteristics and etiology of specific learning and behavioral disorders. The classification of these disorders is included. On top of that, the theoretical part focuses on cooperation and communication between the family and the school. The communication errors and barriers as well as effective approaches are described. The less common or alternative means of cooperation are discussed as well. The practical part focuses on analyzing the collected data and summarizing the research results. Qualitative research was chosen to fulfill the goal. Two variants of semi-structured interviews were created for the data collection - for class teachers and for parents of children with specific learning and behavioral disabilities. The results of the research indicate that the key factor responsible for functional communication is setting up a system of cooperation between all involved. Mutual willingness to cooperate, sufficient feedback, equal approach, interest and effort are all important. The teacher's attitude towards a child with specific learning or behavioral disabilities, which is perceived by the parents as a complete contradiction and is often dominated by significant dissatisfaction, plays a significant role. The problem of different opinions of the school and the school counseling facility on working with children with specific learning and behavioral disabilities arose from the research. From the parents'point of view it often appears that the school does not sufficiently implement the support measures. Some negative aspects related to the school as a whole, not to specific respondents.
Klíčová slova:
efektivní a neefektivní přístupy v komunikaci; specifické poruchy chování (SPCH); Specifické poruchy učení (SPU); vzájemná komunikace a spolupráce rodiny a školy; effective and ineffective approaches in communication; mutual communication and cooperation of family and school; Specific Behavioral Disorders; Specific Learning Disability Citace: ČECHOVÁ, Kateřina. Problémy ve vzájemné komunikaci mezi učitelem a rodičem dítěte se specifickou poruchou učení a chování. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/72308