Original title:
Uplatnění termografie při diagnostice objektů dopravní infrastruktury: Certifikovaná metodika
Translated title:
Application of thermography in the diagnostics of transport infrastructure objects
Authors:
Janků, Michal ; Stryk, Josef Document type: Methods
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Centrum dopravního výzkumu Abstract:
[cze][eng] Za účelem zachování řádného stavu budov, mostů, silnic a dalších staveb je nezbytná jejich pravidelná údržba. Často platí, že pokud se podaří zachytit poruchu na počátku jejího vzniku, jsou náklady na její odstranění daleko nižší, než po měsících až letech nekontrolované degradace. Lokalizovat poruchu včas, často znamená, detekovat ji ještě dříve, než je viditelná pouhým okem. Klíčovým prostředkem ke zjištění skrytých poruch jsou nedestruktivní diagnostické metody, mezi něž patří i termografické zkoušení. Účelem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje, který umožní rychlé zhodnocení stavu objektů dopravní infrastruktury a pomůže s určením míst, na která je potřeba zaměřit vizuální prohlídku či podrobnou diagnostiku. Měření je bezkontaktní a lze jej provádět bez nutnosti vyloučení provozu na pozemní komunikaci. Metodika popisuje možné způsoby použití infračervené termografie, zejména při diagnostice stavu mostů, vozovek a tunelů. Předkládaná metodika byla zpracována v rámci projektu TE01020168 – Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), za finanční podpory Technologické agentury ČR v rámci programu Centra kompetence. Tato metodika je určena správcům pozemních komunikací na všech úrovních (stát, kraje, města), projektantům, stavebním firmám a dalším subjektům, které mohou využívat data a zpracované výstupy z termografického měření.In order to maintain the proper condition of buildings, bridges, roads and other structures, their regular maintenance is essential. Often, if the distress is detected at the beginning of the disorder, the cost of removing it is far lower than after months of uncontrolled degradation. Locating a distress in time, often means detecting it before it is visible to the naked eye. A key means of detecting hidden distresses is non-destructive diagnostic methods (NDT), including thermographic testing. The purpose of the presented methodology is to provide an efficient tool that will allow a rapid assessment of the state of the transport infrastructure objects and help with the identification of the locations where visual inspection or detailed diagnosis is required. The thermographic measurement is non-contact and can be carried out without the need to exclude traffic on the road. The methodology describes possible ways of using infrared thermography, especially in diagnosis of bridges, roads and tunnels. The presented methodology was prepared within project TE01020168 - Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI), with financial support of the Czech Technology Agency within the Centre of Competence Program. This methodology is intended for road managers at all levels (state, county, city), designers, construction companies and other entities that can use data and processed outputs from thermographic measurements.
Keywords:
bridge; infrared thermography; pavement; temperature measurement; tunnel; infračervená termografie; most; měření teploty; tunel; vozovka Project no.: TE01020168 (CEP) Funding provider: Technologická agentura ČR Citation: JANKŮ, Michal a Josef STRYK. Uplatnění termografie při diagnostice objektů dopravní infrastruktury: Certifikovaná metodika. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2018.
Rights: This work is protected under the Copyright Act No. 121/2000 Coll.