Název:
Tvář jako index
Překlad názvu:
The face as an index
Autoři:
Helcel, Oskar ; DVOŘÁK, Tomáš (vedoucí práce) ; ŠIMŮNEK, Michal (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Tvář jako index se zabývá vztahem člověka a stroje. Tuto problematiku zkoumá skrze fenomén technologie rozpoznávání tváře a jejích souvislostí v kontextu všeobecného dohledu. Autor v první části uvádí čtenáře do psychologických a mozkových procesů, které jsou spjaty s rozpoznáváním tváře. Dále pak na konkrétních příkladech neurovědních výzkumů spjatých s těmito procesy ukazuje spojitost s vývojem strojového rozpoznávání tváře. V části zabývající se historickými konotacemi vývoje samotné technologie rozpoznávání tváře autor rozebírá klíčové momenty, které ústí v počátek jejího zavádění do praxe. Problematiku databáze, změnu technologického principu a vztahu privátního a veřejného sektoru v souvislosti s využíváním zmíněné technologie autor zkoumá v další kapitole re-flektující její stav v posledních několika letech. V poslední části práce pak reflektuje vztah člověka a stroje skrze umělecké projekty zaměřené především na lidskou tvář a fenomén strojového vidění.The bachelor´s thesis Face as an index deals with the relationship between man and machine. It exam-ines this issue through the phenomenon of face recognition technology and its connections with the context of mass surveillance. In the first part, the author introduces the reader to the psychological and brain processes that are associated with facial recognition. Further, on concrete examples of neurosci-ence research associated with these processes, he shows a connection with the development of machine recognition of the face. . In the part about dealing with the historical connotations of the development of face recognition technology, the author discusses the key moments that lead to its implementation into practice. The issue of the database, the change of the technological principle and the relation between the private and the public sector in connection with the use of the above mentioned technology is examined by the author in the next chapter reflecting its state in the last few years. In the last part of the thesis, he reflects the relationship between man and machine through artistic projects focusing on the human face and the phenomenon of machine vision.
Klíčová slova:
filozofické aspekty; performance (umění); portrétní fotografie; sociální aspekty; technologie; umělá inteligence
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/10265