Název:
Herecká práce v kontextu jógového psychofyzického tréninku
Překlad názvu:
Acting in the Context of Yoga Psychophysical Training
Autoři:
Čižinská, Lucia ; ŠPLÍCHALOVÁ, Kateřina (vedoucí práce) ; ADÁMEK, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je prozkoumání procesu herecké tvorby, konkrétně během zkoušení
absolventské inscenace Barunka is leaving v divadle DISK, v kontextu jógového
psychofyzického tréninku. Ráda bych si ověřila, jak tento trénink může v herecké
práci pomoci a jak může naopak svazovat. Nakolik může napomáhat schopnosti
koncentrace na jevišti i během zkušebního procesu divadelního útvaru. Dalším
záměrem této práce je zjistit, jestli může pravidelné praktikování jógy pomoct v
upevňování kruhu veřejné samoty a jakým způsobem dosáhnout, aby tato specifická
cvičení nefungovala jenom jako introvertní soustředění. V práci se dále zaměřím na
různé eventuality aplikování jógy na hereckou tvorbu v průběhu zkoušení divadelní
inscenace podle cvičení, které aplikovali Konstantin Stanislavskij a Jerzy Grotowski.
Už v minulosti se nemálo divadelníků zaobíralo aplikováním jógy. Mezi nejdůležitější
z nich pro mou dosavadní zkušenost patří právě K. Stanislavskij a J. Grotowski. Tato
práce reflektuje postupy, kterým se reformátoři věnovali, z jakých inspiračních zdrojů
čerpali a zároveň co je vedlo k pátrání skrze jógu.
Cílem této bakalářské práce je shromáždit poznatky o vylepšování herecké kondice
díky jógovým technikám - fyzickým (asánám), psychickým (koncentrace, zklidnění
mysli) a jak tyto poznatky následně využít v procesu zkoušení divadelní inscenace.The aim of this work is to investigate the process of acting, specifically during
rehearsing of graduation performance Barunka is leaving in DISK theatre in context
to yoga psychophysical training. The researcher would like to verify how such a
training can help acting and on the contrary how it can limit it. Psychophysical
training can help concentration on the stage and also during the process of
rehearsing performance. Another aim of this work is to discover whether regular
practise of yoga can help with consolidation in circle of public solitude, how to do
these specific exercises as well as how it could work not just in context of introverted
concentration. In this work I will also focus on eventualities of applying yoga during
rehearsals according to exercises applied by Constantin Stanislavsky and Jerzy
Grotowski. In the past, already quite a few people from world of theatre incorporated
yoga. The most important for my experience is C. Stanislavsky and J. Grotowski.
Therefore, this work analyses approach, which they both pursued, as well as which
resources inspired them, and what led them to search for answers in yoga
excercises.
The main contribution consists of an analysis of studies about applying of yoga
during rehearsals and trainings of C. Stanislavsky, J. Grotowski. This knowledge can
be applied during the rehearsal of theatre performance or with individual or colective
actor training.
Klíčová slova:
herecká tvorba; herectví; jóga; koncentrace (psychologie); podvědomí; vědomí
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/10080