Original title:
Ekogramotnost žáků na vybraných středních odborných školách
Authors:
Stojanová, Barbara Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá environmentální gramotností u žáků středních odborných škol. Bakalářskou práci tvoří teoretická a praktická část. Cílem teoretické části je vymezení základních pojmů, kterými jsou ekologie, ekologická výchova, environmentální výchova, ekogramotnost. Dalším cílem je popsání významu ekogramotnosti v životě současného člověka v souvislosti s poskytovaným vzděláním a na popsání a vymezení významu dotazníků. Pro zpracování teoretické části jsou využity metody analýza, srovnání a syntéza teoretických poznatků z odborných zdrojů. Cílem praktické části je zjistit stav ekogramotnosti žáků dvou vybraných středních škol. Potřebná data budou zjišťována prostřednictvím dotazníku, jehož tvorba je založena na poznatcích získaných z odborných zdrojů. Získaná data budou zpracována deskriptivní statistikou a na základě zjištěných výsledků, které budou diskutovány, bude formulováno doporučení pro pedagogickou praxi a závěr.This Bachelor thesis deals with environmental literacy of secondary school students. The thesis consists of a theoretical and practical part. The aim of the theoretical part is to define the basic terms of ecology, ecological education, environmental education and eco-literacy. Another aim of the theoretical part is to describe the meaning of eco-literacy in today's peoples' lives in connection with offered education, and to describe and define the meaning of questionnaires. The following methods are used in processing the theoretical part: analysis, comparison and synthesis of theoretical findings from specialised sources. The aim of the practical part is to find out the situation regarding eco-literacy at two selected secondary schools. The required information will be gathered using a questionnaire, the creation of which is based on findings from specialised sources. The acquired data will be processed with descriptive statistics, and basing on the results that will be discussed, a recommendation for pedagogical practise and conclusion will be formulated.
Keywords:
dokumenty školy; dotazník; ekogramotnost; ekologická výchova; ekologie; environmentální výchova