Original title:
Identifikace a posouzení faktorů ovlivňujících okamžité tlaky v půdním profilu vyvolané přejezdy vyvážecího traktoru
Authors:
Mutina, Michal Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V lesnictví se používají těžké kolové stroje, které vyvolávají svým podvozkem patrný tlak na půdu. Pojezdem strojů vzniká poškození kořenů, kořenových náběhů a hlavně hutnění půdy. Diplomová práce se zabývá posouzením a porovnáním faktorů ovlivňujících okamžité tlaky v půdním profilu vyvolené přejezdy vyvážecích traktorů. Jsou posuzovány dva stroje, jeden s nosností 5 t a druhý 12 t. Jsou posuzovány technické vlastnosti stroje, šířka pneumatik, míra huštění pneumatik a také technologické vlivy kladení klestu na dráhu přejezdu vyvážecího traktoru. Z výsledků vyplývá, že použití těžebních zbytků pod dráhu vyvážecích traktorů snižuje nejúčinněji okamžité tlaky v půdě.In forestry are used heavy wheeled machines which create noticeable pressure on the soil by landing gear. Traversing machines cause damaging roots, root swellings and especially soil compaction. This thesis deals with the assessment and comparison of factors affecting the immediate pressures in the soil profile caused by crossing forwarders. Two machines are considered, the first one with load capacity 5t and the second one with load capacity 12t. The technical features of the machine, tire width, tire inflation rate and technological influences, putting brushwood on the path of crossing forwarder were assessed. The results indicate that the use of logging residues on the path of forwarder effectively reduces the immediate pressures in the soil.
Keywords:
erozní rýha; klest; okamžitý tlak; tlak v půdě; vyvážecí traktor; únosnost