Název:
Kognitivní zkreslení: Jak moc se řídíme předchozím hodnocením ostatních lidí? Vliv počátečního hodnocení na vývoj „kvality“ filmu.
Překlad názvu:
Cognitive biases: How much are we influenced by previous rating? Effect of previous rating on the following "quality" of the movie.
Autoři:
Michňák, Matěj ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Máslo, Lukáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Práce zkoumá, zda jsme ovlivněni při výběru hodnocení filmů předchozím hodnocením na základě jednoduchého webového experimentu. Existují dvě skupiny - skupina laiků z řad studentů a skupina aktivních filmových fanoušků. Každý účastník byl náhodně přiřazen do jedné ze tří podskupin ve své skupině. Jedná se o jednu kontrolní podskupinu bez počátečního hodnocení, druhou podskupinu s nízkým počátečním hodnocením, třetí podskupinu s vysokým počátečním hodnocením. U tří ze čtyř testovaných podskupin se podařilo prokázat pomocí regresní analýzy signifikantní změnu průměru oproti kontrolní skupině a to o více než 1 bod na desetibodové stupnici. Nebyla prokázána menší náchylnost na předchozí hodnocení v rámci skupiny filmových fanoušků, která byla právě z tohoto důvodu přidána do experimentu. Podskupiny s nízkým předchozím hodnocením ovlivňují průměrné hodnocení u obou skupin, podskupiny s vysokým předchozím hodnocením pouze u skupiny fanoušků.This thesis examines whether our choice of movie rating is influenced by previous rating based on a simple web experiment. There are 2 groups - group of laymen from the ranks of students and group of active movie fans. Each participant was randomly distributed into one of 3 subgroups in his group. There is a control subgroup with no previous rating, a treatment subgroup with low previous rating and a treatment subgroup with high previous rating. In 3 out of 4 treatment subgroups there was found out using regression analysis significant change of average rating in comparison to control subgroups by more than 1 point on scale 1 to 10. There wasn´t found out smaller bias towards previous rating in group of movie fans, which was the reason why this group had been added. Subgroups with low previous rating influence average rating in both groups, subgroups with high previous rating only in group of active movie fans.
Klíčová slova:
film; heuristiky; hodnocení; kognitivní zkreslení; cognitive biases; heuristics; movie; rating
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/69750