Original title:
Ekonomické aspekty vzdělávání na jazykových školách v ČR
Translated title:
Economic Aspects of Education at Language Schools in the Czech Republic
Authors:
Dvořáková, Miroslava ; Šrédl, Karel (advisor) ; Hana, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na finanční zdroje vložené do vzdělávání na jazykových školách v České republice. V teoretické části jsou shromážděna data vztahující se k tématu, která vychází zejména ze studia odborné literatury. Z charakteristiky jazykových společností je zřejmé, že dle typu vzdělávání se řadí do vzdělávání neformálního. Podle úrovně mezinárodní klasifikace vzdělání patří do postsekundárního neterciárního vzdělání. Informace získané v teoretické části jsou zásadní k tvorbě části analytické. Tato prakticky zaměřená část popisuje především jazykové školy, podrobněji se zabývá jejich nabídkou jazykových kurzů pro veřejnost. Jsou porovnávány jak ekonomické, tak i jiné aspekty, které s výukou souvisí. Ze závěru práce, obsahující shrnutí a vyhodnocení předchozích částí, je zřejmé, že konkurence na daném trhu práce je silná, a proto je nutné, aby každá společnost disponovala určitou konkurenční výhodou. Co se týče výběru vhodného jazykového kurzu z pohledu studenta, měl by se zájemce zaměřit na několik faktorů, které mohou jeho rozhodnutí ovlivnit. Obecně je prokázáno, že investice do jakékoliv podoby vzdělávání je vždy považována za dobrou investici. The Master´s thesis is focused on financial sources invested in education at language schools in the Czech Republic. The theoretical part gathers data associated with the topic and is based primarily on the specialized literature. From the characterization of linguistic companies, it is obvious that this type can be described as a non-formal type of education. According to the international classification it belongs to the post-secondary non-tertiary education. Information obtained in the theoretical part will be important for the analytical part of the thesis. The practical section describes mostly language schools, analyses their offer of linguistic classes for public in detail. Both economic and non-economic criteria will be analysed and compared. The conclusion of the thesis presents evaluation of the previous parts. It is clear that the competition in the particular market is strong, and therefore it is necessary for every company to strive for some kind of competitive advantage. Regarding the choice of a suitable linguistic course from the point of view of a student, we suggest several factors that one should consider. Generally, it has been proven that investment in any kind of education is always considered a good investment.
Keywords:
ekonomické aspekty; fondy EU v ČR; jazykové kurzy; jazykové školy; lidský kapitál; mezinárodní klasifikace vzdělávání; vzdělávání