Original title:
Kulturní rozdíly ve výchově dětí v českých a anglických rodinách
Translated title:
Cultural differences in educatin Czech and English families
Authors:
Zmeková, Olga ; Slaboch, Martin (advisor) ; Tereza, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce představuje vzdělávací systémy České republiky a Anglie. Při zadávání tématu diplomové práce si autorka neuvědomovala obsáhlost a složitost problematiky. Proto v průběhu studia dokumentů, vyhledávání informací a hledání respondentů došlo k užšímu zaměření práce pouze na srovnávání vzdělávacích systémů obou zemí a jejich porovnání z pohledu pedagoga. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část staví na informacích získaných studiem dokumentů. Autorka představí oba systémy, jejich historii, základní znaky a jednotlivé úrovně školství. K řešené problematice existuje poměrně dostatečné množství literárních i internetových zdrojů. Praktická část práce představuje výsledky kvalitativního výzkumu. V rámci práce proběhlo deset rozhovorů s pedagogy, kteří mají zkušenost s českým i anglickým vzdělávacím systémem. Kvůli obsáhlosti tématu si autorka vybrala právě kvalitativní výzkum, konkrétně polostrukturovaný rozhovor, který umožňuje dané téma prozkoumat do hloubky. Učitelé měli možnost sdělit své poznatky a zkušenosti, které získali v rámci svého profesního života. Díky uskutečněným rozhovorům měla autorka práce možnost objevit nové informace, které se z literatury nedozvěděla. Osobní prožitek respondentů přinesl práci určitou autentičnost. V závěru práce je uvedeno shrnutí informací, které se autorce podařilo sesbírat. The master thesis introduces the educational systems in the Czech Republic and the United Kingdom of Great Britain and Ireland, with focus on England. When assigning the master thesis topic, the author did not realize how extensive and complex the topic was. Therefore, while studying documents, reserching information, and finding respondents, the topic of the thesis narrowed to focus only on the educational systems of both countries and their comparison from the teachers´point of view. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part is built on information gained from studying documents. The author will present both systems, their history, basic features, and the individual stages of education. Concerning this topic, a relatively sufficient amount of literary and online resources exists. The practical part of the thesis introduces the results of a qualitative research. As a part of this thesis, ten interviews with teachers who have experience with both the Czech and English educational systems took place. Due to the broadness of the topic, the author has chosen the above mentioned qualitative research, specifically a semi-structured interview, which allows the topic to be researched thoroughly. The teachers had an opportunity to share their knowledge and experience, which they gained throughout their careers. The interviews enabled the author to gain new information which were not found in literature. The personal experiences brought a certain amount of authenticity to the thesis. The conclusion of the thesis consists of a summary of the information the author has managed to gather.
Keywords:
Anglie; Kurikulum; Pedagog; Rozdíly; Spojené království Velké Británie a Severního Irska; Vzdělávací systém; Česká republika; Školství