Original title:
Statistická analýza preferencí ve spotřebě piva
Translated title:
Statistical analysis of preferences in beer consumption
Authors:
Smetana, Radek ; Hlavsa, Tomáš (advisor) ; Michal, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o analýze preferencí ve spotřebě piva. Dělí se na dvě hlavní části: teoretická východiska a analytickou část. V teoretických východiscích jsou objasněny základní principy, výroba, technologie a kategorizace piva. Dále je znázorněn trh s pivem v ČR, na který navazuje charakteristika spotřebitele. Ten je zkoumán ze dvou pohledů. V prvním se nacházejí marketingové vlivy, které mohou ovlivňovat a nákupní zvyklosti spotřebitele samotného. Druhý obsahuje obecné zákonitosti spotřeby potravin, jenž jsou dané pro segment potravin jako celek, i speciálně pro spotřebu piva. Tato část, je ukončena základními zákonitostmi výzkumu, tvorbě dotazníku a jeho vyhodnocením.
V úvodu analytické části se vychází z historických a volně dostupných dat pivovaru Kozel, které jsou podrobeny analýze a doplněny predikcemi. Samotné jádro této části spočívá ve vyhodnocení dotazníku pomocí statistického softwaru Statistica. Zde se nejdříve pracuje s vyhodnocením obecných hypotéz, týkajících se piva jako celku. Na ty je navázáno daty, jenž se týkají jen pivovaru Velké Popovice - Kozel. Nejvýznamnějšími faktory, které ovlivňující obecně spotřebu piva jsou: pohlaví, měsíční příjem a věk. Pokud jde o pivovar Kozel, tak na ten mají vliv faktory pohlaví a měsíčního příjmu, společně s typem piva.
The thesis discusses the analysis of preferences in beer consumption. It is divided into two main parts: the theoretical background and analytical sections. The basic principles such as manufacturing, technology and categorization of beer are explained in the theoretical part. Next the beer market in the Czech Republic is illustrated following with consumer characteristics. It is researched from two different angles. As the first there are marketing factors influencing buying habits of the consumer himself. The other one contains general patterns of food consumption, which are given for the food segment as a whole, and especially for beer consumption. This section is completed with elementary principles of research, questionnaire creation and its evaluation.
The analytical part at the beginning is based on historical and freely available data from the Velké Popovice brewery - Kozel, which are analysed and complemented with predictions. The very core of this section is to evaluate the questionnaire using statistical software Statistica. The first evaluation here uses general hypotheses concerning the beer as a whole. The data concerning only the brewery Kozel build on those general hypotheses. The most important factors affecting beer consumption in general are: gender, monthly income and age. Regarding the brewery Kozel and the influencing factors are above all gender and monthly income, together with the type of beer.
Keywords:
dotazník; hypotéza; marketingový výzkum; pivo; preference; spotřeba; statistická analýza