Original title:
Statistical analysis of wine consumption preferences
Authors:
Boldsaikhan, Amarzul ; Hlavsa, Tomáš (advisor) ; Svobodová, Jitka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
eng Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[eng][cze] This bachelor thesis deals with wine consumption preferences. The main aim is to assess factors, which may influence consumer behavior. The first part is devoted to the research and the rules for creating a questionnaire. I will focus on the history of wine worldwide and in the Czech Republic. Technological process of wine productions is also described in this part. The last subchapter of the first part deals with consumer behavior and with the factors, which influence the consumer when purchasing food. The most interesting questions in the practical research are evaluated graphically. The stated hypotheses are tested in this part, as well. The dataset is analyzed using categorical data analysis. According to the results the stated hypotheses are either accepted or rejected.Bakalařská práce se zabývá preferncemi ve spotřebě vína. Hlavním cílem je určit možné faktory, které pravděpodobně mohou ovlinovat chování spotřebitele. První čast se věnuje základní metodice a objasnění teoretických vývhodisek. Hlavní pozornost je zde zaměřěna na marketingový výzkum a pravidla při tvořbě dotazníku. V této časti je rovněž popsána historie vína ve světě i v České republice nebo technologický postup při výrově vína. Poslední podkapitola první části se zabývá spotřebním chováním a faktory, které ovlivnují spotřebitele při nákupu potravin. Praktická část práce je poté zaměřena na vyhodnocení dotazníkového šetření. Nejzajímavější otázky jsou vyhodnoceny graficky. Dále jsou zde testovány hypotézy, které jsou na základě výsledků příjaty nebo zamítnuty.
Keywords:
dotazníkové šetrení; hypotéza; marketingový výzkum; preference; spotřeba; statistická analýza; víno