Original title:
Vliv asijské kultury na podnikání - případová studie čínské kultury
Translated title:
The influence of Asian culture on business- case study of Chinese culture
Authors:
Uhlíková, Aneta ; Maitah, Mansoor (advisor) ; Radka, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je zaměřena na popsání vlivu asijské kultury na podnikání, se zaměřením na Čínu. Analyzuje kulturní rozdíly a poukazuje na důležitost kultury v podnikání. V teoretické části jsou zmíněny ty nejdůležitější pojmy a vše, co se kultury týká. Je zde zkráceně definováno, co to kultura vůbec je, jaké jsou její elementy a jaké jsou rozdíly mezi kulturami samotnými. Podrobněji jsou pak rozepsány kulturní dimenze podle Geerta Hofstedeho, významného holandského vědce zkoumajícího rozdíly interakce mezi různými národními a organizačními kulturami.
Praktická část je pak už přímo zaměřena na kulturu Číny a průběh obchodování s ní. Je zde detailně rozepsáno, co obnáší takové "obyčejné jednání", které začíná studiem čínské kultury, pokračuje příletem do Číny a seznámením s obchodními partnery. Poté teprve následuje složitý průběh celého jednání, společně se všemi nezbytnými tradicemi a pravidly. jsou zmíněny i společenské koncepty, které jsou pro Čínu velmi důležité, stejně jako její historie a filozofie, která ovlivňuje celý jejich život. Topic of the thesis is to explain the influence of Asia culture on doing business, specifically focused on Chinese market. It analyses cultural differences and points out the importance of culture in business. In the theoretical part, the most important factors as well as all cultural influential factors are mentioned. Definition of culture itself is presented together with basic cultural elements and differeces among cultures. Further on, cultural dimensions of Geert Hofstede, one of the eminent world culture-scientist, are described, specifically focused on interaction among different cultures and organisational cultures.
Practical part then puts more emphasis on the Chinese business culture itself. Topics such as business negotiation differences are starting the practical part, followed by behaviour patterns after coming to China and meeting future business partners with Chinese roots. After explanation of all the basic differences " on the first sight", author goes more into details and explains detailed differences connected with traditions, rules and all other necessary information about how to behave in the Chinese business enviroment. Thesiś focuses on all formal collective behaviour concepts, which are very important in the Chinese culture as well as its history and philosophy, which influences both their personal and professional life every day.
Keywords:
asijská kultura; ekonomika; komunikace; kultura; podnikání; trh