Original title:
Vliv nízkonákladových bank na bankovní trh ČR
Translated title:
Influence of low-cost banks on banking trade in the CR
Authors:
Krejčová, Alena ; Steininger, Michal (advisor) ; Ondřej, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je analyzovat, jakým způsobem ovlivnil vstup nízkonákladových bank na bankovní trh v České republice poplatkovou politiku velkých bank. Dílčím cílem vlastní práce je najít nejvýhodnější banku pro konkrétního klienta. Teoretická část práce se zabývá stavem a vývojem bankovnictví v tržní ekonomice, bankovní soustavou, finančním trhem, obecným přehledem a specifikací bankovních produktů. Vysvětleny jsou základní pojmy úzce spjaté s bankovním účtem. V praktické části jsou představeny nízkonákladové banky působící na českém bankovním trhu. Zde dochází ke komparaci jejich základních tržních výsledků a k prezentaci vývoje počtu klientů nízkonákladových bank v čase. V analytické části je provedeno srovnání bankovních poplatků souvisejících s využíváním běžného účtu na příkladech modelových klientů (pasivní, průměrný a aktivní klient) u tří největších bank na bankovním trhu v České republice před vstupem a po vstupu nízkonákladových bank. Dále jsou porovnávány poplatky mezi jednotlivými bankami navzájem při současných podmínkách na trhu. Z analýz vyplývá, že nejvhodnější instituce nabízející uvažované služby zdarma jsou u profilu Pasivní klient Fio banka a Air Bank, u profilů Průměrný a Aktivní klient to jsou UniCredit Bank a Equa bank.The aim of the thesis is to analyse in what ways the entry of the low-cost banks in the banking market in the Czech Republic influenced the fee policy of the large banks. The intermediate aim of the thesis is to find the most appropriate bank for a particular client. The theoretical part of the thesis deals with the situation and the development of the banking in the market economy, with the banking system, the financial market, the general overview and the bank products specification. Basic terms closely connected with the bank account are explained. In the practical part low-cost banks working in the Czech banking market are introduced. Here is where their basic market results are compared and the development of the clients number of the low-cost banks in the course of time is presented. In the analytical part the comparison of bank fees related to the use of the current account is shown on the examples of model clients (passive, average and active client) with the three largest banks in the banking market in the Czech Republic before the entry and after the entry of low-cost banks. Hereafter the fees between particular banks on the present conditions in the market are compared. From the analysis follows that the most suitable institution offering the considered services free are Fio Bank and Air Bank with the profile Passive Client and UniCredit Bank and Equa bank with the profiles Average and Active Client.
Keywords:
banka; bankovní poplatky; bankovní systém; bankovní účet; centrální banka; finanční trh; nízkonákladové banky; platební styk