Original title:
Možnosti zabezpečení práva občanů na zaměstnání v působnosti úřadu práce.
Translated title:
The possibilities for securing citizen's right to work within the scope of the labour office.
Authors:
Šimková, Kateřina ; Varvažovská, Pavla (advisor) ; Pavel, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem práce je doporučení návrhu změn či rozšíření služeb v působnosti kontaktních pracovišť Úřadu práce ČR. Návrh je zpracován na základě výsledků dílčích cílů práce. Diplomová práce se skládá ze tří částí, teoretických východisek, charakteristiky prostředí a terénního šetření. Hlavním tématem teoretických východisek jsou nástroje, které Úřad práce ČR využívá pro zabezpečení práva občanů na zaměstnání. Práce se věnuje jejich charakteristice, využití a legislativnímu rámci. Terénní šetření je zaměřeno na kvalitativní a kvantitativní šetření způsobů informování uchazečů o zaměstnání o službách úřadu práce, zájmu mezi uchazeči o zaměstnání o využití konkrétních služeb úřadu práce a míry spokojenosti se službami úřadu práce. Práce dále zjišťuje, jakým způsobem uchazeči o zaměstnání hledají zaměstnání a jaké v této souvislosti vnímají překážky. Výsledky a diskuse na konci práce porovnávají názory uchazečů o zaměstnání a zaměstnanců Úřadu práce ČR, a zároveň v jiném pohledu hodnotí a porovnávají přístupy tří kontaktních pracovišť Úřadu práce ČR. Závěr obsahuje, mimo jiné, doporučení změn a rozšíření služeb v působnosti kontaktních pracovišť Úřadu práce ČR.The main goal of the thesis is to draft recommendation how to change or extend the scope of services of the Labour Office of the Czech republic. The proposal is made based on the results of work goals. The thesis is composed of three parts, theoretical foundations, characteristics of the environment and field investigation. The main topic of theoretical foundations are tools that the Labour Office uses for securing citizen's right to work. Thesis focuses on their characteristics, usage and legislative framework. Field investigation uses qualitative and quantitative research methods. The focus areas are informations for job seekers about services, interest among jobseekers about using specific services and the level of satisfaction with the services. Then the thesis explores how job seekers look for employment and which obstacles they face in doing so. Results and discussion at the end compare the views of job seekers and employees of the Labour Office, and at the same time in another view evaluate and compare approaches of three contact centers of Labour Office. Conclusion contains, among others, recommendations for changes and extension of services in the scope of contact centers of the Labour Office.
Keywords:
dávky v nezaměstnanosti; nezaměstnanost; politika zaměstnanosti; právo na zaměstnání; rekvalifikace; subvencované zaměstnání; uchazeč o zaměstnání; veřejné služby zaměstnanosti; zprostředkování zaměstnání; úřad práce