Original title:
Nové tendence v chování spotřebitele při nákupu potravin
Translated title:
New trends in consumer behavior when purchasing food
Authors:
Radoušová, Eva ; Hes, Aleš (advisor) ; Petr, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tendencemi v chování spotřebitele při nákupu potravin. Pro účely zpracování této diplomové práce jsou jako skupina spotřebitelů zvoleni studenti vysokých škol ze Středočeského kraje.
Teoretická část práce obsahuje poznatky související s nákupním chováním spotřebitelů při nákupu potravin a vlivy působící na toto chování. V analytické části práce jsou analyzovány nákupní zvyklosti u vybrané skupiny spotřebitelů. Nákupní chování je zkoumáno z hlediska četností nákupů, místa nákupu, nejčastěji nakupovaných kategorií potravin, hlavních kritérií rozhodování při nákupu potravin, vlivu reklamy a slevových akcí, významu informací o složení potravin a o zemi původu, zájmu o biopotraviny a zdravý životní styl, ochoty zkoušet dosud nevyzkoušené potraviny a přístupu k nákupu potravin prostřednictvím internetu.
Závěrečná část práce vyhodnocuje nové tendence nákupních zvyklostí vybrané skupiny spotřebitelů a formuluje doporučení, jak pro dotčenou skupinu spotřebitelů, tak pro prodejce potravin.
This master thesis deals with consumer behavior when purchasing food. For the purpose of this thesis students from the Central Bohemia Region are chosen as a selected group of consumers.
The theoretical part sums up the knowledge related to the shopping behavior of consumers when buying food and influences on this behavior. The second part analyzes the shopping habits of the selected group of consumers. Shopping behavior is examined in terms of frequency of purchase, place of purchase, the most frequently purchased food categories, the main decision criteria when buying food, the impact of advertising and promotional discounts, the importance of information on food composition and the country of origin, interest in organic food and healthy lifestyle, willingness to try new food and approach to food purchases on the internet.
The final part interprets the new trends in consumer behavior of the selected group of consumers and formulates a set of recommendations both for the selected group of consumers and for food retailers.
Keywords:
kvalita; nákup potravin; potraviny; spotřebitel; studenti; životní styl