Original title:
Formulace podnikové strategie
Translated title:
Business Strategy Formulation
Authors:
Pavelková, Radka ; Pokorná, Jitka (advisor) ; Michaela, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem předkládané diplomové práce je s využitím metod strategického řízení provést rozbor vnějšího a vnitřního prostředí vybraného podniku a formulovat konkrétní strategii. V teoretické části práce jsou nejprve definovány základní pojmy strategického managementu. V praktické části je pak provedena situační analýza s využitím analýzy zájmových skupin, PEST analýzy, Porterova modelu pěti sil, analýzy strategických map, identifikace zdrojů a kompetencí a analýzy konkurenceschopnosti. Syntéza dílčích závěrů z jednotlivých analýz je provedena pomocí SWOT analýzy.
U vybrané organizace je identifikována slabá konkurenční pozice. Po zohlednění pozitivního vývoje ekonomiky ČR a ostatních příležitostí vnějšího okolí je doporučeno rozšířit škálu poskytovaných služeb a eliminovat další zjištěné slabé stránky organizace. Dále jsou definovány jednotlivé strategické cíle a další doporučení. Formulovanou strategií je rozvoj současných výrobků na současném trhu.
The main goal of this thesis is to analyze the inner and outer environment of a given company and to formulate a concrete strategy using the methods of strategic management. In the theoretical part of the thesis the most important terms of strategic management are presented. In the practical part of the thesis a situation analysis is done, using the stakeholder analysis, PEST analysis, Porter's five forces analysis, analysis of strategy maps, identification of sources and competencies and analysis of competitiveness. Synthesis of the partial outcomes of the different analyses is provided by SWOT analysis.
The chosen organization has been found to be weakly competitive. After taking into consideration the positive development of the czech economy and other opportunities from the outer environment it is recommended to enlarge the spectrum of available services and to eliminate the other organization's weaknesses. Also the individual strategic goals and other recommendations are outlined. The formulated strategy is a development of the existing products in the current market.
Keywords:
cíl; poslání; strategická analýza; strategie; vize; vnitřní prostředí; vnější prostředí