Original title:
Hodnocení dopravní dostupnosti suburbánních oblastí Prahy
Translated title:
Assessment of Transportation Accessibility in Prague's Suburban Areas
Authors:
Marčev, David ; Růžička, Miroslav (advisor) ; Petr, Petr (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá dopravní dostupností hlavního města Prahy ze suburbánních oblastí při každodenní vyjížďce do zaměstnání. Cílem práce je návrh metodického postupu pro hodnocení dopravní dostupnosti za pomoci energetické náročnosti jako měřítka. Na základě zjištěné energetické náročnosti osobního automobilu a autobusu, z experimentálních jízd, bylo navrženo měřítko k hodnocení energetické náročnosti. Nově navržené měřítko bylo aplikováno na vybraná suburbia, která byla posléze vzájemně porovnána. Součástí této práce bylo navržení informačního energetického štítku, který má za cíl informovat obyvatele o energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy při každodenní dojížďce za zaměstnáním ze suburbánních oblastí do jádrového města. V práci bylo ověřeno, zda na naměřené hodnoty energetické náročnosti má statisticky významný vliv hodnota některého jiného znaku. Hlavním přínosem této práce je navržení metodického postupu pro zjištění a hodnocení energetické náročnosti suburbánních oblastí při každodenní vyjížďce. Dalším přínosem je navržení informačního energetického štítku, které slouží k informovanosti obyvatel o energetické náročnosti dojíždění za zaměstnáním do jádrového města.This doctoral thesis seeks to evaluate the accessibility of the centre of the capital city Prague by people commuting from the suburbs on a daily basis using different types of transport and the related energy performance of these differing types of vehicle. The goal of this academic work is to propose a methodology for measuring transport accessibility by utilising energy efficiency as benchmark. On the basis of energy requirements, obtained by measurements taken during journeys both by car and bus, a method of calculating the energy demands of the two modes of transport was derived. This proposed method of measurement was then applied to journeys from selected suburbs and the results were compared. A part of this work was to propose an "energy information label" whose goal is to inform residents about the energy requirements of the various types of transport when used for their daily commute from the suburbs to the city core. It was verified that the performance of the measured units of energy required are significantly affected by another factor. The main benefit of this work is the proposal of a methodology for the acquisition and measurement of the energy performance during the populations daily commute. Another benefit is the proposal to implement an "energy information label" which serves to inform the population about the energy performance when commuting to their place of work in the city core.
Keywords:
energetická náročnost; jádrové město; městský autobus; osobní automobil; spotřeba paliva; suburbium