Original title:
Pasivní bezpečnost vozidel se zaměřením na nekompatibilní nárazy.
Translated title:
Passive safety of vehicles with a focus on incompatible impacts.
Authors:
Tulach, Pavel ; Kovanda, Jan (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce detailně popisuje problematiku pasivní bezpečnosti spojenou s biomechanikou poranění až po zpracované nárazové zkoušky.
V první kapitole (Přehled současného stavu řešené problematiky) jsou uvedeny statistiky nehodovosti za posledních 10 let, ve kterých jsou znázorněny maximální a minimální počty nehod i usmrcených osob. Dále je stručně vymezen legislativní vztah mezi řidičem, jako účastníkem silničního provozu na straně jedné a nechráněným účastníkem provozu, chodcem na straně druhé. Problematika biomechaniky poranění a především závažná poranění jednotlivých částí těla (orgánů) jsou přehledně zpracovány v příslušných podkapitolách.
Metodická část práce má za úkol popsat a vyhodnotit data z již provedených nárazových testů a sloužit tak jako podklad k porovnávání s dalšími testy. Dalšími testy se rozumí zkoušky provedené na zkušebním zařízení rázové komoře. Po vyhodnocení a zpracování naměřených údajů bude cílem stanovit a popsat limitní hodnoty působícího zatížení, kterému je lidské tělo vystaveno při nekompatibilních nárazech.
This dissertation describes in detail the issue of passive safety related to the biomechanics of injuries and crash tests processed as well.
Statistics of accidents for the last 10 years, which show the maximum and minimum numbers of accidents and fatalities, are presented in the first chapter, "Overview of the current state of solved problematice. There is also briefly defined legislative relationship between the driver, as road users on the one hand and vulnerable pedestrians on the other hand. The issue of injury biomechanics and especially the serious injuries of body parts (organs) are elaborated in relevant chapter.
Methodological part of the thesis described and analyzed data from previously crash tests and serve as a basis for comparison with other experimental tests. Other tests means tests performed on the shock chamber. After evaluation and processing of measured data is to identify and describe the limits of the load, which is the human body when exposed to incompatible impact.
Keywords:
biomechanika poranění; chodec; impulsní vlna; nekompatibilní náraz; Pasivní bezpečnost; rázová komora