Original title:
Hodnocení poruch jako příčin havárií automobilů
Translated title:
Assessment of Failures as Causes of Car Accidents
Authors:
Řehák, Miloslav ; Brožek, Milan (advisor) ; Chotěborský, Rostislav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problémem souvisejícím s rozpoznáním a hodnocením poruch jako příčin dopravních nehod automobilů. V práci je proveden rozbor rozpoznatelnosti poruchy na místě dopravní nehody s uvedením možností rozpoznatelnosti jak pro řidiče, tak i pro policisty a znalce. Byl navržen metodický postup provádění technického šetření havarovaných vozidel, včetně ověření předpokládaného přínosu navržených postupů prostřednictvím provedených šetření a analýz. Práce se také dotýká vlivu času na vypovídající hodnotu poškozené části automobilu. V práci jsou dále řešeny možnosti potvrzení přijatelnosti zjištěné poruchy jako příčiny dopravní nehody. Je kladen důraz na potřebu zajištění poškozených dílů vozidel krátce po dopravní nehodě a jejich kvalitní uschování, které zajistí jejich případné další zkoumání jako zdroj pro správnou analýzu nehodového děje. V práci jsou také uvedeny praktické příklady, jak může neodebrání vzorků poškozených částí vozidla znemožnit provedení správné analýzy, nebo naopak, jak včasná prohlídka vozidla po dopravní nehodě může analýzu směřovat zcela opačným směrem.
This work is dealing with an issue related to recognition and assessment of failures as the causes of car accidents. An analysis of the ability to detect a failure right at the place where a car accident happened has been carried out in this work and possibilities of such a recognition of the failure either by a car driver or by police officers or by expert witness are given here as well. A proper methodological procedure in terms of making an appropriate technical inspection of crashed vehicles has been suggested, incl. verifying the supposed benefits of suggested proceedings through inspections and analyses that have been carried out. This work is also dealing with an influence of time on testimony value of damaged car parts. Various sorts of detected failure confirmation acceptable as a cause of the car accident are discussed in this work as well. The main emphasis is put on the need of securing the damaged car parts right after a car accident happened, top important is keeping these damaged car parts which can ensure their eventual inspection as a source for the correct analysis. There are practical examples of how not taking the damaged car parts can make correct analyses impossible and vice versa how an expection of a damaged car carried out as soon as possible after a car accident can lead the analysis in the right direction.
Keywords:
dopravní nehoda; porucha; zajištění poškozených dílů