Original title:
Třídění odpadů v rámci základní školy
Translated title:
Sorting of waste at primary school
Authors:
Šimandlová, Magdalena ; Mikulová, Vlastimila (advisor) ; Ivana, Ivana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] ABSTRAKT
Bakalářská práce se zabývá možnostmi třídění komunálních odpadů a významem vzdělávání a osvěty na úrovni základní školy. Rešeršní část je obecně zaměřena na problematiku komunálních odpadů, základní pojmy, způsoby třídění a recyklaci. V další části práce jsou uvedeny možností základních škol zapojit se do programů s environmentální tematikou, především pak s eventualitou systematického třídění odpadů přímo ve třídách. Je posouzen potenciál tvorby interních programů a zapojení do programů externích. V praktické části je uplatněna metoda dotazníkového průzkumu na základní škole v Chodově u Karlových Varů. Byl zde aplikován výzkum, jehož cílem je zjistit vliv osvěty na změnu postoje respondentů, žáků základní školy. Byla provedena komparace situace před a po absolvování vzdělávacího programu společnosti EKOKOM Tonda obal na cestách. Přínosem je analýza povědomí žáků srovnáním obou dotazníků a konkrétní ověření positivního vlivu provedené osvěty na přístup žáků ke třídění odpadů. Součástí bakalářské práce je sestavení plánu EVVO na zvolené základní škole i s akcemi zaměřenými na odpadové hospodářství.
ABSTRACT
This thesis deals with the possibilities of municipal waste separation and the importance of education and awareness at the primary school level. The review part is generally focused on municipal waste issues, basic terms, methods of separation and recycling. In the next part there are the possibilities of elementary schools to participate in programmess with environmental topics, especially with the eventuality of systematic separation of waste within the classroom. It assesses the potential to create internal programmes and involvement in external ones. In the practical part the method of questionnaire survey at a primary school in Chodov near Karlovy Vary is employed. The research was applied there and it aims to determine the influence of education on the attitude of respondents, elementary school pupils. The comparison of the situation before and after completing the educational program of the company EKOKOM Tonda package on the road was carried out. The benefit is the analysis of pupils' awareness accomplished by the comparison of both questionnaires and specific verification of positive impact on the pupils approach to waste separation thanks to the awareness. One part of the thesis is to build an EVVO plan at the selected elementary school together with events focused on waste management.
Keywords:
odpady; recyklování; tříděný odpad