Original title:
Uplatnění prvků etické výchovy v praktickém vyučování
Translated title:
Applying elements of ethics education in the practical training
Authors:
Stryjová, Jolanta ; Hanušová, Marie (advisor) ; Jana, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Uplatnění prvků etické výchovy v praktickém vyučování je zaměřena na analýzu současné situace uplatňování etické výchovy ve vyučování a celkové morální úrovně žáků středních škol. Průzkumnou metodou v této práci bylo zvoleno vlastní šetření v podobě dotazníku. Bylo zjištěno, že v současnosti není výuka etiky dostatečná, jelikož morální uvědomění žáků je nízké a většina z nich je velice pasivní vůči společnosti a své vlastní budoucnosti. Téma výuky etiky je velice rozsáhlé, avšak na základě zjištění bylo doporučeno zvýšit povědomí pedagogů o této problematice, a také zvýšit celkovou časovou dotaci na výuku etiky, dokonce zařadit etiku mezi povinné předměty na středních školách. This thesis titled Applying elements of ethics education in the practical training analyses current situation of implementing and incorporating Ethnics into secondary school education system in the Czech Republic, as well as an overall morale of secondary school pupils. This thesis applies (quantitative/ qualitative) methodology, using questionnaires as a primary source of data. Key findings reveal low ethical awareness and passivity among pupils towards the society as well as their own future as a consequence of insufficient incorporation of Ethics in secondary school curricula. Therefore, this thesis argues that that teachers' knowledge of Ethnics should be increased along with the number of teaching hours dedicated to Ethnics and, what is more, to incorporate Ethnics as a core module in secondary schools.
Keywords:
etická výchova; morálka; odborný předmět; právo; učitel; vývoj; žák