Original title:
Rostliny obsahující toxické látky v zahradách mateřských škol
Translated title:
Plants containing toxic substances in the garden of nursery schools
Authors:
Pilařová, Kateřina ; Pavlíková, Daniela (advisor) ; Jitka, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá výskytem jedovatých rostlin v zahradách mateřských škol, hodnotí míru nebezpečí pro děti a informovanost pedagogů, kteří zajišťují bezpečnost dětí při pobytu v předškolním zařízení. Pozornost je zde věnována jednotlivým skupinám rostlinných toxických sloučenin, reakcím organismu na jejich přítomnost včetně příkladů otrav způsobených některými z nich a dále první pomoci při otravě. Zmíněny jsou nejnebezpečnější rostliny s možným výskytem v našich zeměpisných podmínkách, a to zejm. takové, které mohou lákat děti atraktivním zjevem některých svých částí (květy, plody apod.). Součástí je také statistické zpracování výskytu jedovatých rostlin na zahradách mateřských škol a informovanosti pedagogického dozoru. Ze závěrů šetření vyplývá, že na pozemcích mateřských škol se vyskytuje často velké množství různých nebezpečných rostlin s obsahem toxických látek a děti ke svým hrám také části takových rostlin využívají. Přestože je hodnocení skutečné toxicity rostlin velice problematické, nelze nebezpečí v této oblasti podceňovat a je na místě, aby pedagogové uměli jedovaté rostliny rozpoznat. Toxické rostlinné látky totiž mají i v malých dávkách velkou biologickou aktivitu. Tato práce by měla sloužit jako základ pro vytvoření materiálu pro účely provádění státního zdravotního dozoru ve školách a školských zařízeních a příručky přímo pro školy, protože zahrady mateřských škol jsou vzhledem k nízkému věku, rozumovým schopnostem a vysokému počtu dětí nejrizikovějším místem pro možnost případné otravy.This thesis is focused on the occurrence of poisonous plants in gardens of nursery schools, assesses the level of danger to children and awareness of teachers who ensure the safety of children during their stay in the nursery schools. Attention is paid to individual groups of plant toxic compounds. Reactions of the organism to their presence, including examples of poisoning caused some of them, and a first aid for intoxications are discussed. Mentioned are the most dangerous plants with possible occurrence in our geographical conditions, and esp. those that can entice children by an attractive appearance of some of their parts (flowers, fruits, etc.). It also includes a statistical analysis of the incidence of poisonous plants in gardens of nursery schools and the awareness of educational supervision. The conclusions of the investigation indicates that in gardens of nursery schools are often found large quantities of various dangerous plants containing toxic substances and children use for their games some parts of such plants. Although the evaluation of the actual toxicity of the plants is very difficult, there's no space for underestimating this danger and it is appropriate that teachers recognize poisonous plants. Toxic plant substances have high biological activity in low doses. This work should serve as a basis for creating material for purposes of public health surveillance in schools and school facilities and manuals directly for the needs of schools, because gardens of nursery schools are due to young age, intellectual capacity and a high number of children the riskiest place for the possibility of poisoning.
Keywords:
dětské otravy; jedovaté rostliny; toxické sloučeniny; zahrady mateřských škol