Original title:
Kompetence manažera
Translated title:
Managerial Competencies
Authors:
Kauts, Angelina ; Švec, Václav (advisor) ; Koláčková, Gabriela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této bakalářské práce je vytvoření kompetenčního modelu pro vybraného manažera.
Literární rešerše je zaměřená na popis vzniku profese manažera, definování pojmu manažer,vyjmenování a vysvětlení jeho podstatných funkcí, jako jsou plánování, organizování, motivování, vedení a kontrolování. Práce také charakterizuje jednotlivé role, které manažer může v podniku zastávat. Dále rozebírá a definuje pojem kompetence a uvádí její základní složky. Věnuje se také problematice identifikaci kompetencí a kompetenčních modelů (Dále jen KM). Bakalářská práce v této části také popisuje dva postupy tvorby KM od různých autorů. Dané postupy mezi sebou komparovány a jeden z těchto postupu byl vybrán pro tvorbu vlastního KM pro společnost Valvoline na pozici regionálního manažera.
V praktické části je na začátku popsána společnost, pro kterou byl vytvořen KM.Dále na základě informací získaných prostřednictvím rozhovoru s úspěšnými regionálními manažery dané společnosti byl vyhotoven podle postupu tvorby KM pro tuto pozici, a následně byl ověřen pomocí dotazníkového šetření.The main aim of this bachelor's diploma work is to create a competency model for the selected manager. The literary research is aimed to describe the emergence of the manager profession, the definition of the concept manager, enumeration and explanation of its essential functions like scheduling, organizing, motivating, leading and controlling. The work also describes the various roles that the manager may hold in the enterprise. Secondly, it analyzes and defines the concept competence and presents its basic components. It is also dedicated to problematics of indefication of competence and competency models (hereafter CM). The bachelors work in this part describes two methods of CM creation feom different authors. This methods were compared and one of them was picked for creation of competency model for Valvoline company's regional manager. Practical part is started with description of Company for wich competency model was created.
Furthermore, based on information obtained through interviews with successful regional executives of this company has been prepared CM, according to the process of developing of CM selected for this position, and it was subsequently validated using questionnaires
Keywords:
Kompetence; Kompetenční model; Manažer