Original title:
Integrace žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí do prostředí základních škol v regionu Podřipsko
Translated title:
Integration of pupils from socially disadvantaged backgrounds into the environment of elementary schools in Podřipsko region
Authors:
Šámal, Martin ; Prášilová, Marie (advisor) ; Macháček, Otakar (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce analyzuje integraci žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí do prostředí základní školy v konkrétní spádové škole v regionu Podřipsko formou speciální třídy prostřednictvím dostupných ukazatelů. Výsledky konfrontuje s koncepcí vzdělávání Ministerstva školství, která počítá s integrací žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí do běžných tříd základních škol. Prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje postoje žáků ke slučování tříd a za pomoci metod statistické analýzy vyhodnocuje výsledky a formuluje návrhy a doporučení.The thesis analyzes the integration of pupils from socially disadvantaged environment to elementary school in a particular school catchment region Podřipsko form a special class through the available indicators. Results confronted with the concept of education of the Ministry of Education, which provides for the integration of pupils from disadvantaged backgrounds into mainstream elementary school classes. Through a questionnaire survey finds pupil attitudes to combining classes and using methods of statistical analysis evaluates the results and formulate proposals and recommendations.
Keywords:
inkluze; inregrace; kvalitativní znaky; sociální vyloučení; vzdělávání; základní škola